joppa Postad 18 februari 2005 Postad 18 februari 2005 Har just hafft en liten dispyt med ett par kollegor och bestämde mig för att ta forumet till hjälp för att reda ut en del begrepp. Vad är en Monolog (exakt) och var går gränsen för att det blir en Dialog? Hoppas på många bra svar... 0 Citera
Santafantasma Postad 18 februari 2005 Postad 18 februari 2005 monolog: man pratar själv dialog: två stycken pratar med varandra 0 Citera
Fredrik Postad 18 februari 2005 Postad 18 februari 2005 Santafantasma har rätt, men det är kanske samtidigt inte riktigt så enkelt. Dialogen i en film är den filmiska (sceniska) framställningen av ett samtal. Denna sker oftast mellan 2 eller fler personer. Men eftersom en monolog också är ett samtal (om än endast med sig själv) så kan det också sägas höra till "dialogen" i t.ex. ett manus. Detta må vara (grammatiskt och tekniskt) felaktigt, men ändå inte desto mindre eeh, sant. För mig hör all av karaktärer uttalad text i ett manus till dialogen. Exempel: en person står och mumlar för sig själv i duschen. Det tycker jag hör till "dialogen" i ett manus, även om det egentligen borde betecknas monolog. Ett annat exempel: en person står ensam vid ett stup och talar högt om allt dåligt han råkat ut för. Detta hör (för mig) också till manusets "dialog", men känns också mer som en monolog (i högre utsträckning än mumlandet i duschen). Dock kanske det är underförstått att personen pratar med gud eller likn, och därmed förväntar sig ett svar, då blir det genast en renodlad dialog, även om han inte får något svar (eller?!). Så.. jag skulle vilja säga att en dialog i ett filmmanus kan bestå av monologer. Dock kan en monolog aldrig bestå av en dialog. 0 Citera
joppa Postad 18 februari 2005 Författare Postad 18 februari 2005 Okay vi skall se om vi kan hårdra det här. Jag fick i uppdrag att göra två monologer. Jag gillar att flytta gränser så jag kollade upp ordet Monologs betydelse. därefter gjorde jag denna monolog: Jag sitter ensam i ett rum tillsammans med tre bandspelare. efter ett tag så börjar bandspelaren "prata" med mig och jag svarar därefter börjar dom andra att lägga sig i samtalet. det hela slutar med att jag skriker för att få tyst på dom andra. nu vill ni säga att detta är en dialog? men om jag säger att jag spelat in mig själv på band, alltså en dialog med mig själ = monolog. eller? känns som om svaret inte är självklart. Den andra monologen skulle handla om en ensam person. då placerade jag henne längst in i rummet långt ifrån kameran i förgrunden placerade jag två statister (ingen av dom säger något men dom reagerar på vad huvudkaraktären säger) och i redigeringen tog jag bort alla färger och "fulade" till bilden. resultat huvudpersonen var så ensam så att tom åskådarna lämnade henne. jag ansåg att jag lyckats men min publik påstod att det inte var en monolog. dom andra svarade ju med sina tysta reaktioner. Då är frågan har jag gått över gränsen eller bara flyttat lite på den? 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.