Jump to content

Lyssning för ljudtekniker

monnexs

Recommended Posts

Spelar in en dokumentär och behöver en smidig lösning. Jag filmar och en annan ska ta ljud. Jag har en mikrofon på en bom som jag kommer koppla en Sennheiser G3 trådlös sändare till vars mottagare kopplas direkt in i kameran. Det blir således en trådlös bomlösning men jag måste lösa det så att den som tar ljud även kan höra så denne siktar rätt med den riktade mikrofonen. Jag ser det inte som jätteviktigt att den som tar ljud får höra ingående ljud i kameran då jag själv kan försöka hålla bra ljudnivåer och ha hörlurar på. Men även om det blir en budgetlösning känns det extremt viktigt att den som tar ljud själv hör hur ljudet träffar målet så att säga. Någon som har matnyttiga tips?

Hehe vet knappt om jag vågar fråga men är det en helt galen idé att köpa en portabel FM-sändare och en fickradio för ändamålet? Jag menar om det finns tillräckligt mycket utrymme i radionätet och hittar en frekvens som inte störs av radiokanaler, är det någon större skillnad på det system de trådlösa myggsystemen sänder i och det vanliga FM-bandet, kvalitémässigt dvs?

Edit: Nackdelen skulle ju kunna vara att folk kan sitta och lyssna på filminspelningen om de sitter nära sändaren.

Ja.

Det kan du faktiskt göra.

Jag kör mycket på nollbudget när det gäller sådant som inte direkt påverkar kvaliteten och jag använder fm-sändare en hel del.

Klart det är större skillnad, men allt handlar om att lära sig lyssningen. Jag är studioägare och jag _hatar_ monitorer. Jag sitter i min akustiskt treatade studio och använder en iPod dock, för att det blir bättre resultat. Jag kan dem. Jag vet HUR de låter. FM-Sändare är på snudd, men om du lyssnar med vanliga lurar först och sedan använder fm så funkar det. Lyssna först och styr upp bakgrundsljudet, sen är det helt okej med FM.

SJÄLVKLART är det större skillnad, men om det handlar om 100kr vs 3000 och det inte direkt påverkar är det självklart en okej lösning om det är dokumentär och på plats. Det _funkar_.