Gå till innehåll

Svårt med manus...


nagget

Recommended Posts

[citat=nagget]Jag tycker det är ganska svårt med manus och har kollat in olika manus skolor... Men det jag vill ha reda på är hur man skriver att något händer SAMTIDIGT som någon berättar något??[/citat]

 

De du menar är alltså när man brukar se att något händer samtidigt som man hör en berättar röst berätta, en så kallad V.O = voice over. De e ganska enkelt. Tänk dig att när du skriver replikerna går de snabbare att när någon läser den tex.

 

De är en solig dag då KLAS går ut han ska till banken. Men himmlen är inte så klar som den brukar. människor går in å ut från Klas bostad, när klas sedan kollar mot himmlen å bestämmer sig för att gå tillbaka in.

 

V.O

"när ja gick till banken i morse så trodde ja att de skulle vara väldigt vackert väder, men när ja sedan såg att började bli mulet å att de såg ut som att snön skulle falla så gick ja åter in igen för att ta på mig en extra jacka,"

 

Så du beskriver lite kort först de som ska hända sedan repliken.

Länk till kommentar
Share on other sites

Att du både skriver vad som händer och sedan din voice over är ganska onödigt, eftersom det är du själv som filmskapare som vet hur du vill ha det.

Du kan helt klart även visa att folk går ut och in ur huset även i en V.O.

 

Jag tycker det räcker med bara. V.O i så fall, och så ser du det när du ska redigera att det är en tal.röst. Slipper en massa extra text som bara blir jobbigt att läsa. Huvudsaken att du och skådespelarna förstår vad det är som händer.

 

Sedan är det en del saker Neo som du skrev lite fel i din text.men men.

Man skriver aldrig "å" istället för "och" i ett manus. (små saker om svenskan i text bara)

 

Läs andras manus så ser du säkert hur dom har gjort för att beskriva det du söker. Men en V.O funkar kanon, bara du beskriver det tillräckligt i manuset. Vad som händer m.m

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=sir_flint]Att du både skriver vad som händer och sedan din voice over är ganska onödigt, eftersom det är du själv som filmskapare som vet hur du vill ha det.

Du kan helt klart även visa att folk går ut och in ur huset även i en V.O.

 

Jag tycker det räcker med bara. V.O i så fall, och så ser du det när du ska redigera att det är en tal.röst. Slipper en massa extra text som bara blir jobbigt att läsa. Huvudsaken att du och skådespelarna förstår vad det är som händer.

 

Sedan är det en del saker Neo som du skrev lite fel i din text.men men.

Man skriver aldrig "å" istället för "och" i ett manus. (små saker om svenskan i text bara)

 

Läs andras manus så ser du säkert hur dom har gjort för att beskriva det du söker. Men en V.O funkar kanon, bara du beskriver det tillräckligt i manuset. Vad som händer m.m[/citat]

 

Ja skrev bara ett exempel detta är ju inget manus så ja skrev inte så nogrant å dessutom så tänkte ja på att ifall man tänkte sälja sitt manus till ett produktions bolag alltså ett bolag som skulle alltså köpa upp ett manus åååå spela in den som sedan skulle gå på bio (så som de har gjort med mitt manus)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...