Gå till innehåll

Paul Verhoeven


final_cut

Recommended Posts

Jag tycker om: Robocop, Total Recall, Starship Troopers, Basic Instinct, tycker de är klassiker, har inte nån koll på Showgirls som ska vara bedrövlig, Hollow Man tyckte jag var okej, och efter det har jag inte sett nåt mer med Paul Verhoeven, vad har han gjort på sistone?

 

Kan passa på och rekomendera Joe Eszterhas memoar Hollywood Animal, mycket underhållande läsning.

Länk till kommentar
Share on other sites

Han har faktiskt inte gjort något sedan HOLLOW MAN - som var enligt mig hans sämsta film,även om den är okej. Jag tycket det är hans sämsta film pga att den inte riktigt verkar vara hans. För mycket Hollywood. STARSHIP TROOPERS var förmycket Hollywood den också, men den bar Verhoevens prägel, utan tvekan.

 

För tillfället är han involverad i två olika projekt, bl a ett baserat på en roman av Henning Mankell. Ryktet säger att det håller på att havera...

 

Se SHOWGIRLS! Amerikanerna kan inte hantera den cyniska värld som Verhoeven målar upp där det finns inga hjältar - det var nog därför den fick dåligt betyg. Verhoeven själv har tagit avstånd från den filmen, men den är riktigt underhållande i sann V-anda!

 

För övrigt så rekommenderar jag alla att se hans holländska filmer; de är bäst! Där handlar det om människor och inte specialeffekter. Filmerna är

Business is Business (1971) Turkish Delight (1973), Soldier of Orange (1977), Spetters (1980) och The Fourth Man (1983)...

 

PS- Paul Verhoeven har själv kallat Joe Eszterhas en lögnare, så man får nog ta hans bok med en nypa salt, tror jag.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad ska man säga om honom......... Robocop var ju häftig när man var liten, tvivlar på att småbarn idag skulle vara lika imponerade av den, Total recall är cool, basic instinct är hans enda riktigt bra film........starship troopers gillade jag när den kom ut, är väl kanske inte lika förtjust i den idag :).....Showgirls, Hollow Man riktigt usla (nåja hollow man inte lika dålig;)).

 

Framtida projekt, Blackbook...handlar om en judisk flicka som som flyr från nazisterna och färgar håret blont. Förför sedan en nazist och blir typ en spion bland dom. Återstår att se hur den filmen blir.......

 

Sen är det sagt att han ska filma en bok skriven av Henning Mankell, One Step Behind........en bok som inte är färdig skriven ännu.

 

Hursomhelst.....han är inte en av mina favoriter........

Länk till kommentar
Share on other sites

Men ROBOCOP är väl knappast en barnfilm. För det okritiska ögat kan det verka vara en simpel actionfilm, men är den inte lite alltför välgjord - och alla dessa existentiella uppslag. Det är sannerligen en av de mest välgjorda actionfilmer jag sett, som dock har fått utstå en töntprägel pga sin titel.

 

Jag tycker att han är en bra regissör, oavsett filmer han gjort. Han kan verkligen regissera människor och skapa stämningar. Total Recall har en riktigt våldsam, nästan barbarisk stämma. RoboCop har en "80-tals, yuppie"-stämma. Basic Instinct är väldigt elegant - kanske lite för elegant. Har ni tänkt på att den kunde ha varit lika simpel (och löjlig) som andra Eszterhas-thrillers, men Verhoevens "larger-than-life" -aproach har gjort den...larger than life. Starship Troopers är den enda filmen av sin sort - jag tycker att denna film är en produkt av sin tid - USA är ju på väg till samma smyg-fascistiska samhälle som visas upp i filmen - om de inte redan är där. Jag hörde att producenterna blev väldigt upprörda när de såg filmen pga dess politik - och jag tror att Paul Verhoeven verkligen lyckades träffa några känsliga punkter hos amerikanerna i denna film - eftersom Starship Troopers ÄR USA idag - minus alla stora insekter. Alltså, ingen favoritfilm, men definitivt den enda av sin sort.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=final_cut]Basic Instinct är väldigt elegant - kanske lite för elegant. Har ni tänkt på att den kunde ha varit lika simpel (och löjlig) som andra Eszterhas-thrillers[/citat]

 

Ge fan i att hacka på Old Joe Eszterhas! Visst, han är en egomanisk djävul, men vem säger att det är ett karaktärsdrag som enbart regissörer har ensamrätt på? =)

 

[citat=final_cut]Paul Verhoeven har själv kallat Joe Eszterhas en lögnare, så man får nog ta hans bok med en nypa salt, tror jag[/citat]

 

Bara för att Verhoeven har sagt det eller vadå?

Länk till kommentar
Share on other sites

Alltså, vad jag menar är att en reporter frågade Paul i en intervju om det är sant att han haft förhållanden med många av sina skådespelareskor, varefter han sa att det bara är nåt som Eszterhas ljuger om i sin bok, att han överdriver mycket - men att Paul har varit nära en romans med Sharon Stone - nåt han erkänner. Men Elizabeth Berkley - ej.

 

Är du säker på att du gillar Eszterhas pga hans filmer och inte pga hans image som en "sexgud" ? För alla verkar vara pretentiösa; den enda som var bra var som sagt Basic Instinct. Men sen kan det ju vara andra regissörers fel - men kom ihåg att det var Verhoeven som ändrade en hel del i manuset till Basic Instinct...

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja, Joe Eszterhas överdriver mycket, och ja, jag gillar Eszterhas för hans image, hans ovilja att att spela rollen som den hunsade manusförfattaren som blir påsatt på alla möjliga sätt och vis, som Wannabe-manusförfattare måste man bara älska en man som fällt kommentaren: "I wasn't there to serve the director's vision. As far as I was concerned, the vision was mine and the director was there to serve it: to translate my vision to the screen." Underbart.

Länk till kommentar
Share on other sites

Angående manusförfattare/Joe Eszterhas så är det väl en beundransvärd attityd, att inte låta sig adderas till regissören, utan låta addera regissören som blott iscensättare, men det är svårt att få det att funka så i verkligheten. Den slutliga versionen av Basic Instinct var den version av manuset som både Verhoeven och Eszterhas kompromissade ihop; Eszterhas lär ha blivit arg när regissören inte gillade hans first draft att han sket i produktionen - tills Verhoeven kom tillbaka med en egen version som Eszterhas kunde relatera till. Och så berättar Eszterhas i Verhoevens biografi att han blev glatt överraskad av filmversionen, eftersom han inte hade tänkt sig att den skulle se ut så (och då menade han framförallt den ökända leg-crossing -scenen som inte fanns i manuset).

 

För allt om Paul Verhoeven, check out

http://www.paulverhoeven.net

Länk till kommentar
Share on other sites

Att han och Joe Eszterhas är slut kan jag nog inte riktigt hålla med om. De har fotfarande mycket att komma med, skulle jag tro, bara de börjar jobba. Jag menar, se på dagens Hollywood, jag kan ju göra bättre filmer för f-n.

Tänk så här istället ... Joe Eszterhas borde börja skriva en tv-serie, skapa en egen tv-serie - jag tror att det skulle få stor genomslagskraft. Verhoeven kommer nog aldrig att sluta dra in publik till biograferna; han var ju officiellt slut efter Showgirls (ej min åsikt) men kom tillbaka med Starship Troopers - vissa är tveksamma till den, och visst är det Hollywood-smörja till en viss nivå, men det är svårt att finna jätteinsekterna löjliga i hans regi. Men som jag sa; varken Eszterhas eller Verhoeven är slut, bara de VILL jobba - och nu verkar båda genomgå någon existentiell gubb-kris.

 

Varför jag gillar Paul Verhoeven? -Först och främst så måste du ha sett hans holländska filmer för att förstå. Det räcker inte med hans amerikanska. Tro inte nu att du kommer att uppleva orgasmer när du ser dem, så är inte fallet. Jag var tveksam till de flesta, men sen insåg jag att jag tänkte på dem många dagar efteråt - så jag såg dem igen, och igen... Och då insåg jag att Paul skiljer sig från mängden genom följande

 

- han kan verkligen skapa dramatik; i hans holländska filmer - mycket tack vare manusförfattaren Gerard Soetman som skrivit alla hans filmer

 

- han lyckas alltid få skådespelarna att spela så som de aldrig gjort i en annan film; det okritiska ögat kan ha svårt att se det, men känner nog av det.

 

- han är i första fall en satiriker till regissör; det starkt överdrivna våldet är en viktig del av hans filmer; det både överraskar och lockar skratt, och oftast känner man att man inte har sett nåt liknande... Han har en sorts respekt för våld, och bär sig inte åt som splatter-filmmakarna, även om våldet i hans filmer är just splatter-artat.

 

- sex i hans filmer är av äkta europeisk stil; lite pervers, gubbig, och både män och kvinnor välkommnar det. Med europeisk menar jag snarare Öst- och sydeuropeisk; svenskarna är mera instängda och låter radikal-feministerna stå för erotik (fnys)

 

- alla hans filmer är en blandning av underhållning och allegori - en oslagbar kombination

 

- han är helt enkelt djärv

 

Du nämner att han inte är i samma liga som de största; och då antar jag att du menar bl a Steven Spielberg, Martin Scorsese, Francis Ford Coppola och Stanley Kubrick (gillar honom) - men visst har han sina fans... Mer än så vet jag ej. Hollywoods befolkning känner honom mer än väl... Jag tror nog att i filmer av andra stora regissörer så märker man av hur de har tänkt, och man märker av att de regisserar medan man ser filmen, så de är ideala för filmskapare att se, medan Verhoeven får stå utanför rampljuset. Inte ens jag vet riktigt hur jag ska förklara varför jag gillar Verhoevens verk, men jag har försökt...

 

Hans biografi heter PAUL VERHOEVEN - THE AUTHORIZED BIOGRAPHY av Rob van Scheers, och verkar inte finnas i svensk översättning. Jag hade svårt att få tag på den engelska utgåvan (ursprungligen holländsk), men det lokala biblioteket fick tag på ett låne-exemplar från Svenska Filminstitutet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Du kan ju alltid låna av mig, men jag antar att du inte bor någonstans i närheten av Motala, så... Men på webhallen.se har de de allra flesta av hans filmer, annars så kan de bara importera på förfrågan - det var så jag fick tag på mina. En annan sajt är dvdirect.net, där de verkar faktiskt ha alla hans filmer. På discshop.se har de tre av hans holländska filmer... I varje fall, räkna med att punga ut över 250 kr per film... Svårt att hitta billigare än så, utom om du vill köpa från ebay, vilket inte är så dumt heller. Nedan följer min lista på filmerna placerade i betygsordning (enligt mig, i alla fall)-

 

1. The 4th Man

2. Turkish Delight

3. Spetters

4. Soldier of Orange

 

Har dock ännu inte sett "Business is Business" och "Katie Tippel".

 

THE 4TH MAN är en sorts förgångare till Basic Instinct, fast med övernaturliga inslag. Om en homosexuell författare som låter sig förföras av en änka (häxa?) vars tre tidigare män alla gått en ond bråd död till mötes. Han förälskar sig i hennes pojkvän (som han endast sett på en bild) och tror bestämt att någon av dem två kommer att dö(-das) härnäst. Baserad på ett självbiografiskt stycke ur en bok av den kontroversielle Gerard van het Reve;

författaren som Jeroen Krabbé spelar i filmen heter just... Gerard Reve

 

TURKISH DELIGHT är en relativt enkel kärlekshistoria baserad på en roman av Jan Wolkers. Ungenfär som i Love Story, fast inte lika smörigt, är kärleken dömd på förhand. Med Rutger Hauer.

 

SPETTERS är också en enkel film om ungdomar på drift i 80-talets Holland;

motorcyklar, homosexualitet och drömmar om bättre tider.

 

SOLDIER OF ORANGE är en krigsfilm om hur några holländska studenters liv förändras när nazisterna ockuperar deras hemland. Mainstream-rulle anpassad till den amerikanska publiken; Spielberg gillade den! Inte mycket krig, utan mest drama.

 

BUSINESS IS BUSINESS är en av hans filmer jag ännu inte sett. Det är Verhoevens första långfilm, och handlar om prostituerade i Amsterdams Red Light District. KATIE TIPELL lär vara hans sämsta film på hemmaplan...

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=final_cut]Farligt att kalla sig själv för drömmare; man är antingen ute och gör sitt eller så kommer man ingenstans[/citat]

 

 

Nej, det är sant. Men vad jag menar är att i min värld finns det två kategorier av människor, de som arbetar, svettas, gråter, tills de förverkligar det de vill göra, och så finns det de som pratar och tjatar men aldrig får tummen ur arselet och gör något, och tills man själv att lyckats förverkliga det man drömmer om tillhör man mer den senare typen av människa än den första. Det är just därför jag kallar mig Wannabe-manusförfattare. Jag är inte det, Jag Vill Bli Det. Viss skillnad. Tror det är en sund inställning. Finns många som kallar sig Regissör, Författare, Konstnär, när de abslout inte förtjänar att titulera sig som det.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=final_cut]OK, så du VILL bli manusförfattare[/citat]

 

Ja.

 

[citat=final_cut]Som konstnär har man förmånen att slippa sånt, och kan kalla sig själv en konstnär bara genom att försöka vara det[/citat]

 

Det tycker inte jag. För mig räcker det inte med att bara försöka. Vem som helst kan försöka. Fast det är inte särskilt många som klarar av att förverkliga det och det är först när man gjort det som jag tycker att man har rätten att kalla sig konstnär.

 

[citat=final_cut]Så, du har inga manus till salu?[/citat]

 

Nej. Inte just nu.

Länk till kommentar
Share on other sites

Filmer jag sätt med honom:

 

Starship Troopers : Mästerverk kort sagt, annorlunda och bra film. 10/10

 

Total Recall: Grym kult rulle, Arnold i toppform. 9/10

 

Basic Instinct: En av de bästa thrillers jag sätt, underskattad! 8/10

 

Hollow Man: Tyvär men detta käns så oäkta som det bara går, Kevin bacon är dock riktigt bra som alltid. 5/10

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...