Jump to content

typsnitt i final draft?

darko

Recommended Posts

jag har final draft 6 på min laptop. nu när jag är i skolan så har dom final draft 7. grejen är den att när jag är hemma och använder fd 6 så använder den en font som heter "final draft courier, 12p". med den verkar inte finnas i version 7, där finns bara "courier new".

när jag använder fd6 så har jag 23 st skrivna sidor på ett manus jag skriver på här hemma...

men när jag är i skolan och använder fd7 med courier new så är det 29 skrivna sidor..

hur kan det vara så stor skillnad? jag tycker typsnitten ser likadana ut... vad är det som gör att det ena tar upp fler sidor? och vilket är det korrekta typsnittet man ska använda sig av?

Ja, detta är ett problem som jag själv stötte på, fast då rörde det sig faktiskt om samma version fast med lite olika inställningar. Jag som producent och vår manusförfattare höll på att bli galna innan vi tillslut lyckades reda ut det hela genom att använda samma typsnitt i båda versionerna.

Om Final Draft Courier inte finns i ena versionen föreslår jag att du använder Courier New på båda. Vilket som är "korrekt" vågar jag inte uttala mig om då jag inte har en aning, men att använda två olika fungerar ju i alla fall ganska dåligt som du märkt. Själv har jag "Courier Final Draft" i version 7 också, så den borde nog finnas.

Skillnaden är att radavståndet är något lägre med Final Drafts version tror jag. Texten är något tätare helt enkelt vilket leder till denna ändring.

Åtminstone är detta hur jag tror det ligger till efter egen erfarenhet, men jag är långt ifrån någon expert.