monnexs Posted October 25, 2012 Share Posted October 25, 2012 Måste börja pensionsspara själv nu när man är frilansare. Har ni några tips på vart man ska vända sig? Hittade efter lite googlande PP Pension som verkar inrikta sig till mediebranschen. Någon som har någon erfarenhet av dessa? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Etta Posted December 9, 2012 Share Posted December 9, 2012 Bump 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dillinger Posted December 23, 2012 Share Posted December 23, 2012 Vad vill du veta? Det är inte särskilt komplicerat. Gå in på din bank. Funkar i princip likadant som för andra. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
monnexs Posted December 24, 2012 Author Share Posted December 24, 2012 Jag ska verkligen ta till mig ditt svar, tackar ödmjukast! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dillinger Posted December 28, 2012 Share Posted December 28, 2012 Menade det allvarligt, såklart. :) Vill du veta något är det bara fråga. Jag har aldrig direkt haft några problem med det och det ser bra ut! Se bara till att folk på banken inte säljer dig på saker. Ta det lugnt och jag skulle nog rekommendera att du helt enkelt kör på vanlig ränta första 10 åren på 80%, med 20% i en fond eller så. Vill du ha exakt råd när det gäller fonder och sånt är det bara pm'a. Jag har inte tagit risker eller så, men ändå rätt sjyst med vinst faktiskt. Jag är 27 och är verkligen inte orolig för framtiden. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
taxen Posted September 28, 2013 Share Posted September 28, 2013 Hej, pensionsspara hos en internetmäklare (exempelvis Avanza eller Nordnet). Själv är jag som anställd inlåst på en av storbankerna och kan bara välja fonder som har cirka 1,5% i årsavgift. Det är lurendrejeri! Hos internetmäklarna betalar du courtage. Köp en handfull svenska investmentbolag och liknande. Köp aktier som rekommenderas av oberoende experter. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts