Jump to content

Koppla in extern mic, stänga av kameraljud?

Emma_80

Recommended Posts

Hej!

Jag filmar med en Pd-100 och har precis köpt till en extern mic (Sony ECM-CG50).

Hur kan jag koppla ifrån kameraljudet vid inspelning, så att jag slipper höra bruset

från kameran? Jag ska göra en kortare intervju.

Tack på förhand.

/Emma

Hej!

Jag filmar med en Pd-100 och har precis köpt till en extern mic (Sony ECM-CG50).

Hur kan jag koppla ifrån kameraljudet vid inspelning, så att jag slipper höra bruset

från kameran? Jag ska göra en kortare intervju.

Tack på förhand.

/Emma

Det var ju några år sedan, typ förra seklet, jag pysslade med en PD100.

Men... ECM-CG50 har ju 3,5 mm-kontakt, och till PD100 har man väl ofta XLR. Finns 3,5 mm-ingång på PD100? Sen får du väl börja utforska menyerna och se efter hur du väljer olika mikrofoner/ingångar. :-) Manual är alltid bra.

Det är skitlätt...bara att stänga av kameran! ;)

Nej men allvarligt jag har bara hört talas om att vissa RED går ner i nåt fläktlöst läge när man spelar in, och fläkten går på när man stänger av. Verkar ju vettigt även om man hör RED kamerasurr när man redigerar dialog ändå. Men alla kameror låter, det du kan göra är att försöka blimpa kameran. Alltså kanske bygga nån slags "väska / hus" till den så du dämpar ljudet. Enklaste är att köpa en billig fodrad skinnjacka i en secondhand affär och klippa till och sy så den passar kameran med de hål och grejer som behövs för reglagen. Det dämpar ganska bra.