filmkotten Postad 13 september 2012 Postad 13 september 2012 Hej Jag har sökt men fått dåliga träffar. Jag vill filma människor mot en helvit bakgrund. Problemet är att vi skall filma det i olika lokaler och därför är det extremt viktigt att vi får rätt och lika ljussättning överallt. Vi kommer att använda klippen från de olika lokalerna i samma film. Vore jättebra om någon kunde berätta eller länka till en bra artikel eller liknande om just denna ljussättning. 0 Citera
Tolin Postad 13 september 2012 Postad 13 september 2012 Är det bara en vit bakgrund eller är det ett vitt rum som ska ljussättas? Annars känns det ju enklast att bara blåsa ut bakgrunden. Lika ljussättning får du genom att använda samma ljus-setup 0 Citera
filmkotten Postad 13 september 2012 Författare Postad 13 september 2012 Det är mot en vit backdrop. Jag förstår att vi måste köra samma ljussättning men vill mer veta om hur man "blåser ut" bakgrunden på bästa sätt. Vi kommer att använda en backdrop som är 3600 bred x 2800 m.m 0 Citera
Tolin Postad 13 september 2012 Postad 13 september 2012 Med "blåsa ut" menas att du överexponerar - Eftersom vitt är vitt får du precis samma "vit". Du kan alltså blåsa ut en röd vägg och få samma "vit". Det gäller bara att få tillräckligt med ljus på väggen :-) 0 Citera
filmkotten Postad 13 september 2012 Författare Postad 13 september 2012 Ok, nu klarnar det lite;) Mycket belysning ordnar överexponeringen, det är bara att testa innan det blir skarpt. Det FÅR inte bli fel. Vi vill få till detta 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.