Jan Gissberg Postad 13 augusti 2012 Postad 13 augusti 2012 När jag filmar med min Canon Legria HF G10 och en påslagen mobil är inom nån meter kommer störande tjut med på filmen. Filmar jag med en mobiltelefon uppstår det inte. Varför dessa störningar? 0 Citera
Pehrbau Postad 13 augusti 2012 Postad 13 augusti 2012 Det beror på något som kallas EMI - Electric Magnetic Inteference. I din telefon är allt inbyggt i samma låda av metall och där har man skyddat kamera elektroniken från högfrekvent elektromagetisk påverkan. Det har man försäkrat sig om vid konstruktion och senare testning. I det andra fallet har du en kamera som inte har det skydd som krävs för att undvika påverkan av starka elektromagnetiska fält. Det finns bara en rimlig lösning och det är att se till att telefonen är avstängd vid filmning. Du hör då och då i TV och radio hur det låter särskilt från GSM telefoner när man uppmanar att den som har sin telefon påslagen stänger av den. På sjukhus är det regel att telefonen inte får vara påslagen av samma skäl. 0 Citera
Jan Gissberg Postad 13 augusti 2012 Författare Postad 13 augusti 2012 Är det via filmkamerans mikrofon ljudet kommer? I så fall skulle det inte hjälpa att stå långt ifrån med kameran med extern mikrofon. 0 Citera
Tolin Postad 13 augusti 2012 Postad 13 augusti 2012 Är det via filmkamerans mikrofon ljudet kommer? I så fall skulle det inte hjälpa att stå långt ifrån med kameran med extern mikrofon. Sätt mobilen på flygläge eller låt bli att filma med påslagen mobil helt enkelt :bire 0 Citera
Pehrbau Postad 14 augusti 2012 Postad 14 augusti 2012 Det ljudet du hör kommer från en elektrisk störning i kameran. Det kan du inte göra något åt annat än att stänga av telefonen när du filmar eller lägga den en bra bit från kameran. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.