Gå till innehåll

Tips på 16mm kameror?


fredrik_hvass

Recommended Posts

Tjena...

Jag har tänkt mig att köpa en beg. 16mm kamera ifrån ebay för att filma diverse actionfilmer. Då undrar jag om det är någon som kan tipsa mig om någon speciell kamera som är inom rimliga gränser, ekonomsikt sätt alltså... och lite andra små knepp om saker som rör 16mm filmning...

 

Tack // Fredrik

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...

[citat=fredrik_hvass]Tjena...

Jag har tänkt mig att köpa en beg. 16mm kamera ifrån ebay för att filma diverse actionfilmer. Då undrar jag om det är någon som kan tipsa mig om någon speciell kamera som är inom rimliga gränser, ekonomsikt sätt alltså... och lite andra små knepp om saker som rör 16mm filmning...

 

Tack // Fredrik[/citat]

 

Hej!

Har gått en kurs i 16mm filmteknik. Visst blir det proffsigt om man använder sig av 16 mm. Det som dock fick mig att komma på "bättre tankar"

och börja med video var priserna...

16 mm är sjukligt dyrt!! Har du inte en riktigt feeeeet plånbok så satsa INTE på det formatet.

Du kan i och för sig komma över en halvtaskig kamera på ebay för ett par tusen men den kan du garanterat inte använda till speciellt mycket.

Skall du till exempel spela in ljudscener krävs det att kameran är tystgående

(blimpad) en bra sådan är exempelvis en Arriflex SR1. Hittar du en sådan för under 35 000:- så slå till direkt! En SR2:a ligger runt det dubbla!

Du kan i och för sig skaffa dig en Bolex eller något i den stilen och själv bygga en blimp. Kameran bör ha kristallstyrning för att kunna få en jämn gång.

Sen behöver du en massa ljudprylar och så får man vara minst två , tre pers

när man skall skjuta! SEN Skall du köpa råfilm... som skall framkallas...DYYYRT!

Ett hett tips..Satsa på video till att börja med i alla fall. Även video kan bli dyrt har jag nu fått erfara!!

Det där med små knep! Jag gick en kurs i tre heldagar för en proffisionell filmare. DET FINNS 5 MILJONER KNEP SOM MAN BARA MÅSTE VETA...typ omöjligt!

Väljer du ändå att satsa på 16 mm så önskar jag dig all lycka !

Vänligen

Anders

Länk till kommentar
Share on other sites

sr1:an går inte att bygga om till super 16. eclair acl är nog den enda riktigt bra kameran du eventuellt har råd med. annars skulle jag föreslå att du hyr. det gör jag när jag vill ha något bättre än super 8 och minidv som jag äger. och det gör alla andra också.

 

/mattias

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...