Gå till innehåll

Intro på min nya långfilm


bylletski

Recommended Posts

Läser igenom och gör punkter allt eftersom :bire

 

* Titelsidan blev lite fel, eller?

 

* Klockslag i scenbekrivning som inte alls gör sig uppenbart i manus -- kanske vill du ha den i SUPER?

 

* Modellen på transportbilen spelar troligtvis ingen större roll för manuset och kan utelämnas, räcker med transportbil.

 

* PÅ AVSTÅND och PÅ NÄRA HÅLL bör lämnas till regissören / fotografen, ditt jobb som manusförfattare är inte att frame'a shotten.

 

* Johan bör presenteras i standard - Namn i stora bokstäver följt av ca ålder och om det bidrar till handlingen/filmens ton, en kort beskrivning av klädsel / utseende (Exakt Hur han har sin tröja, öppen eller stängd, spelar verkligen ingen roll för filmen).

 

* "Passagerar sätet" - Särskrivning, "Passagerarsätet" :)

 

* "Föraren öppnar förardörren och sätter sig i förarsätet. Han stänger förardörren efter sig." -- Det räcker att du skriver "Föraren sätter sig i förarsätet" för att vi ska anta att han öppnar och stänger dörrarna. Det är när han gör något som Inte är självklart som det är värt att skriva ut.

 

* "Dem kör ut från platsen." - De/Dem - "De kör ut från platsen."

 

* "(Samma bilar från första scenen.)" -- Om du börjar scenen med "Den svarta kombibilen" istället för "En svart kombibil" så förstår vi att det är den vi tidigare läst om, och du behöver då inte påpeka detta.

 

* "Johan sitter längst åt höger med huvudet lutande mot rutan." -- Höger, vänster - Spelar väl ingen större roll? Kom ihåg att det är bra att undvika onödiga smådetaljer och hålla allt så kort och koncist som möjligt.

 

* "Johans hus är vit och byggt av tegel. Huset har svarta takplattor och ett garage där det får plats med två bilar. Uppfarten på huset är liten och gjord av asfalt. På uppfarten till huset står en grå Volvo V70 parkerad." --- .... Jo det var ju det här med kort och koncist. Ingen kunde bry sig mindre om hur Johans hus ser ut -- Räcker med att säga att det är "Lyxigt och har ett dubbelgarage",,, eller nåt.

 

* "EXT. HALMSTAD - MORGON

HELIKOPTERBILD.

Bilden går från Stora torg vid “Europa och Tjuren” över

Nissan fram till Österskans." ---- Har det ingen direkt koppling till filmens handling är det allra bäst om du undviker att bestämma platser - Detta gör manuset mycket mer attraktivt för fler producenter; inte bara de som befinner sig i Halmstadsområdet.

 

 

 

Detta var det jag märkte av vid första anblick :) Hoppas det är av hjälp :bire

Länk till kommentar
Share on other sites

Läser igenom och gör punkter allt eftersom :bire

 

* Titelsidan blev lite fel, eller?

 

* Klockslag i scenbekrivning som inte alls gör sig uppenbart i manus -- kanske vill du ha den i SUPER?

 

* Modellen på transportbilen spelar troligtvis ingen större roll för manuset och kan utelämnas, räcker med transportbil.

 

* PÅ AVSTÅND och PÅ NÄRA HÅLL bör lämnas till regissören / fotografen, ditt jobb som manusförfattare är inte att frame'a shotten.

 

* Johan bör presenteras i standard - Namn i stora bokstäver följt av ca ålder och om det bidrar till handlingen/filmens ton, en kort beskrivning av klädsel / utseende (Exakt Hur han har sin tröja, öppen eller stängd, spelar verkligen ingen roll för filmen).

 

* "Passagerar sätet" - Särskrivning, "Passagerarsätet" :)

 

* "Föraren öppnar förardörren och sätter sig i förarsätet. Han stänger förardörren efter sig." -- Det räcker att du skriver "Föraren sätter sig i förarsätet" för att vi ska anta att han öppnar och stänger dörrarna. Det är när han gör något som Inte är självklart som det är värt att skriva ut.

 

* "Dem kör ut från platsen." - De/Dem - "De kör ut från platsen."

 

* "(Samma bilar från första scenen.)" -- Om du börjar scenen med "Den svarta kombibilen" istället för "En svart kombibil" så förstår vi att det är den vi tidigare läst om, och du behöver då inte påpeka detta.

 

* "Johan sitter längst åt höger med huvudet lutande mot rutan." -- Höger, vänster - Spelar väl ingen större roll? Kom ihåg att det är bra att undvika onödiga smådetaljer och hålla allt så kort och koncist som möjligt.

 

* "Johans hus är vit och byggt av tegel. Huset har svarta takplattor och ett garage där det får plats med två bilar. Uppfarten på huset är liten och gjord av asfalt. På uppfarten till huset står en grå Volvo V70 parkerad." --- .... Jo det var ju det här med kort och koncist. Ingen kunde bry sig mindre om hur Johans hus ser ut -- Räcker med att säga att det är "Lyxigt och har ett dubbelgarage",,, eller nåt.

 

* "EXT. HALMSTAD - MORGON

HELIKOPTERBILD.

Bilden går från Stora torg vid “Europa och Tjuren” över

Nissan fram till Österskans." ---- Har det ingen direkt koppling till filmens handling är det allra bäst om du undviker att bestämma platser - Detta gör manuset mycket mer attraktivt för fler producenter; inte bara de som befinner sig i Halmstadsområdet.

 

 

 

Detta var det jag märkte av vid första anblick :) Hoppas det är av hjälp :bire

 

Ska ta en titt på detta tack så mycket! En fråga bara har du läst ett riktigt film manus innan? Menar kanske Hamilton, Johan Falk eller något sådant? :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Ska ta en titt på detta tack så mycket! En fråga bara har du läst ett riktigt film manus innan? Menar kanske Hamilton, Johan Falk eller något sådant? :)

 

Yep! Det gäller också att inse skillnaden på shooting drafts och vanliga manus, även manus baserade på böcker (där smådetaljer faktiskt spelar roll) :bire

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...