lurv10 Postad 7 juli 2012 Postad 7 juli 2012 Som ämnet lyder. Vilken typ av hårddisk ska jag köpa för HD video redigering. Jag använder en 2010 macbook pro. 0 Citera
Peus Postad 7 juli 2012 Postad 7 juli 2012 Man bör veta vilken modell exakt du har för det rådet, har datorn Thunderbolt så är det en sådan raidad disk du bör införskaffa dig om du vill ha en bra lösning för videoredigering. Vilken modell du har kollar du genom att trycka på äpplet uppe till vänster / about this mac / More info… / Model Identifier: (Min är en MacBookPro5,5 t.ex, rätt gammal nu mer). Annars kan du kolla om du har Thunderbolt genom att kolla efter detta uttag: http://cdn.slashgear.com/wp-content/uploads/2011/12/Intel-Thunderbolt.jpg (Blixt symbolen vid uttaget måste vara med, annars är det endast Displayport och inte Thunderbolt). Förslag på lämpliga Thunderbolt diskar för videoredigering: Western Digital Mybook Duo Thunderbolt 4TB - Hitta bästa pris, recensioner och produktinformation på PriceRunner Sverige LaCie 2big Thunderbolt 4TB - Hitta bästa pris, recensioner och produktinformation på PriceRunner Sverige LaCie 2big Thunderbolt 6TB - Hitta bästa pris, recensioner och produktinformation på PriceRunner Sverige G-Technology G-Raid 4TB - Hitta bästa pris, recensioner och produktinformation på PriceRunner Sverige G-Technology G-Raid 6TB - Hitta bästa pris, recensioner och produktinformation på PriceRunner Sverige Om datorn inte har Thunderbolt, så funkar dessa med Firewire 800: Western Digital My Book Studio II 2TB - Hitta bästa pris, recensioner och produktinformation på PriceRunner Sverige G-Technology G-RAID Dual Drive 4TB - Hitta bästa pris, recensioner och produktinformation på PriceRunner Sverige Mvh /Pontus w 0 Citera
High1ander Postad 7 juli 2012 Postad 7 juli 2012 Som ämnet lyder. Vilken typ av hårddisk ska jag köpa för HD video redigering. Jag använder en 2010 macbook pro. Beror helt på vad för "HD" det är. T.ex. jag har filmer som är i DPX, där ca 120 minuter är 2 Terrabytes. Jag har filmer som är i DVCPRO HD vilket kan vara runt 40-100 mbps, dvs. en minut är kanske runt 600 MB, dvs inte speciellt mycket för HD. Det jag vill komma fram till att det beror på hur komprimerade filerna du har är, vilken bandbredd de kräver. Kör man bara USB2, vilket är ganska piss för videoredigering, så kommer du som mest klara av runt 30 MB/s, de flesta HDDs, mekaniska ska nog klara av runt 80-100 MB/s, men att just USB2 toppar vid 30MB/s. Har du filmat dina saker på en vanlig HDSLR, så kommer du ha bandbredd på ca 24-35 mbps, vilket är ca 3-5 MB/s, vilket då innebär att de finns mer än nog bandbredd i en sketen USB2 hårddisk att köra på. Problem kan dock uppstå om du strömmar flera videos samtidigt, dvs. har 4-5st tracks igång. Det gäller då, mer än annars, att vara en duktig redigerare och se till att man bara egentligen har en track, man använder, så datorn inte försöker hela tiden hämta data som den inte behöver. Hursom, i de flesta fall så duger nog alla HDDs runt 600-1000kr för sånt. Men behöver man snabbare så får man skaffa FW800 eller USB3, eller nu även thunderbolt. Men, HDDs brukar då fortfarande bara snurra på så att de kan mata ut runt 80 MB per sekund, vilket innebär att behöver man mer, så får man skaffa Raidade lösningar... vilket genast blir dyrare. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.