Gå till innehåll

Videokamera för att filma slagsmål och bråk


Rimo

Recommended Posts

Jag har tidigare använt mig av en liten Panasonic HDC-SD90 för att filma våldsamheter i samband med fotbollsmatcher och demonstrationer mer som en hobby.

 

Nu har jag dock börjat sälja material till diverse medier och har insett att det kan vara värt att köpa in en riktig videokamera för mitt ändamål.

 

Tyvärr är det ofta ganska mörkt när det sker sammandrabbningar och frågan är då vilka egenskaper som är viktiga för mig vid val av videokamera.

 

Jag har tänkt mig att helt enkelt försöka komma över en begagnad videokamera till ett bra pris men vet inte i nuläget vilka egenskaper som är viktiga för mig.

 

En annan intressant faktor är kravet på dator. Jag kommer troligen att köpa ny dator ganska snart, men datakrav för redigering är självfallet också en mycket viktig bit i detta.

 

Vad säger ni? Vilka egenskaper är av stor vikt för min filmning och har ni några exempel på bra videokamera för mitt syfte?

 

Ps. Självfallet kommer frågan "vilken budget har du"? Ärligt talat så har jag svårt för att avgöra det. Kvalitet/pris känns som viktigast men har tänkt mig begagnade prylar, typ:

Professionell Videokamera SONY AX2000E | Göteborg

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag skulle bygga om en skyddshjälm med GoPro hero 2. kanske till och med en kamera till höger, en till vänster och en back.

1-9 gånger kommer du undan med inspelning, men den tionde gången kommer de att kasta sig på kameran därför GoPro är bästa val.

Länk till kommentar
Share on other sites

Med en budget på 23 000 så finns det ju en del att välja på, men jag skulle inte ta ett så stort steg. Ska man filma våldsamheter kan det nog vara bra att fortsätta att hålla en ganska låg profil. Skulle uppgradera din Panasonic HDC-SD90 till en Panasonic HC-X900. Lite bättre på allt, mer rejäl och tyngre, men fortfarande diskret. Största bländare 1,5 och en härlig 1080/50p som gjorde för action. Liten sensor vilket bara är bra om du ska hitta fokus när det hettar till. Har ingång för extern mic. Har en ganska bra stabilisering, så kan vara bra om man kör handhållet och har hög puls. Kan ses testad här.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...