Gå till innehåll

Blanda bra och dålig bildkvalitet?


wedge

Recommended Posts

Tänkte prova att filma med två kameror: En 5-6 år gammal (kompaktVHS) och en DV (Sony DCR-TRV25E).

Den gamla kamera har (surprise!) sämre bildkvalitet! Det ser taffligt ut att växla mellan "halvluddiga" och "knivskarpa" klipp.

Funderar på att "brusa" DV-klippen lite grann, men det känns samtidigt lite synd.

 

Innan jag slösar bort tid på detta kanske nån har nåt bra tips...?

Kamerorna och Vegas4 redigeringsprogram finns. Övrig budget runt nollan.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ska du ha det för att filma ur olika vinklar samtidigt eller hur hade du tänkt? Vi använde en bra DV-kamera och en dålig DV-kamera, det blev inte alls bra i klippningen.. huvva vilket arbete i redigeringen.. så det är inget tips iaf.. men om det är olika scener, men varför inte använda DV-kameran hela tiden?

 

/A.

Länk till kommentar
Share on other sites

Då skulle jag tipsa om att köra om tagningarna med samma kamera i en annan vinkel och försöka få liknande repliker, jag vet att det låter jobbigt men det skulle jag göra iaf, jag gör inte om samma misstag =). Fast du får väl testa annars, några klipp och se hur stor skillnaden blir.

 

/A.

Länk till kommentar
Share on other sites

Aj då... missförstånd :)

Jag tänkte då vara "dokumentärfilmare", och filma bl.a. ett kommande barnkalas och eventuellt en karategradering. Ingen av situationerna tillåter omtagningar... ehum... :)

Kanske är lite OT i detta forum.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej!

 

Har länge gått i tankarna på att köpa en ny digitalkamera just pågrund av bildkvaliten. Alla säger ju att den ska vara så mycket bättre. Så det blev till att testa några kameror Just Sony såg intressant ut så jag testade en lite billigare runt ca 6000kr. Jämfört med min JVC kompaktkamra blev resultatet sämre så det blev till att lämna tillbaks grejorna. Enligt personalen var detta inte möjligt. Pågrund av bristande kunskaper i just detta ämnet fick jag ett nummer till sonys support. Personalen berättade där till min förvåning att skillnaden mellan en kompaktkamera och en digitalkamera är mindre än vad man kan tro. så jag provade Sonys kamera DCR-TRV18E Ok visst blev resultatet bättre, men bara vid sämre ljus, vid bra ljusförhållanden är det svårt att se skillnad.

 

Min fråga till dig hur får du in filmen från C-VHS i burken har du ett kort som är anpassat för detta eller använder du dig av videosignalen

 

Jag tror att med rätt grejor borde du inte få så stora skillnader

 

Ha det / Stefan

 

 

 

Länk till kommentar
Share on other sites

En variant som dock kan verka lite B men som används flitigt har jag tyckt mig se är att stuka den dåliga kameran (för det kommer att bli stora skillnader) riktigt ordentligt. Gör S/V, lägg på super 8 effekter eller tinta bilden blå.. Vad vet jag. Annars kan du ju försöka skita ner dv bilden och göra den oskarp men jag tänker mig att det kan vara svårt och se tråkigt ut om du inte lyckas fantastiskt med det. Det blir många parametrar att matcha. Så överdriv skillnaden och se det som ett "grepp"..

 

Det tror jag.

Länk till kommentar
Share on other sites

Shas: Jag spelar upp VHS-bandet i kameran, och kör in analogvideosignalen i DV-kamerans videoingång, och använder pass-through-funktionen. Tar alltså in VHSen direkt till datorn via Firewire, ingen mellaninspelning på DV. Fast DV-kompressionen får jag ju ändå, förstås...

 

Du kan ju ha rätt i det där med ljuset, jag har inte testat "vetenskapligt" precis. Men generellt så är VHS-bilden rätt grynig, och med aningen brun-grön nyans. Kameran är trots allt bortåt 6 år gammal, förmodligen med igenkläggat inspelningshuvud och överlag byggd av billiga komponenter. Men jag skall kolla om en bra ljussättning hjälper. Tack.

 

UngeherrPeter: Inte dumt alls! Att betona skillnaden istället för att försöka dölja den! Värt ett försök.

Länk till kommentar
Share on other sites

Använder du den analoga videosignalen förlorar du redan där massor tyvärr. Vill du ha ett bra resultat skaffa ett kort som är anpassat för SVHS (Inga stora summor) Kolla med mirovideo dom levererar inte själva hårdvaran men de grejor som de rekomenderar är bra.

 

Lycka till /

Stefan

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...