Gå till innehåll

Fungerar detta datorbygge för videoredigering i t.ex. Premier Pro CS6?


Marcus Olofsson

Recommended Posts

Hej!

 

Jag håller just nu på att bygga ihop en dator som jag har tänkt använda till framför allt videoredigering, men även bildredigering. Då jag både håller på med film, foto och även hemsidor, använder jag mig av flera större program (Photoshop, Illustrator, Lightroom, Premier Pro, Dreamweaver osv.) som ställer höga krav på prestanda, därför behöver jag en dator som klarar av att jobba intensivt med dessa program. Men då det är främst videoredigering jag kommer använda datorn till, ställer jag frågan till er om denna dator jag byggt ihop håller för det? Jag filmar framför allt i HDV-format med en Canon HV40. Det jag filmar är mestadels mindre dokumentärliknande filmer (fiskefilmer främst, då jag håller på med sportfiske). Så det är inga märkvärdiga filmer egentligen. Men rent spontant känns det i alla fall som att man hittills byggt ihop en dator som lämpar sig för mina ändamål som bl.a. är videoredigering av mindre dokumentärliknande filmer och bildredigering.

 

Så, vad tror ni om detta bygge? Håller det för videoredigering i t.ex. Adobe Premier Pro CS6)? Kan/bör jag byta ut någon komponent, som lämpar sig bättre, och ändå hålla budgeten?

 

Kan tilläggas att jag HELST inte vill överstiga 14 000 kr för hela bygget.

 

Tack på förhand!

 

Mvh Marcus

dataa.jpg

Länk till kommentar
Share on other sites

Compless: Egenkonfigurerat datorpaket, 2012-06-25 00:56

 

Byt ut grafikkortet mot ett nVidia gforce i 500 eller 600 serien med minst 1GB minne.

Lägg även till en SSD att lägga operativsystem och program på.

Se till att köpa 64-bitars versionen av windows.

 

Du skulle säkert klara dig bra med i7-3770k eller i5-3570k så där kan du spara in några tusenlappar. Jag skulle i så fall även byta till 8GB minnen eftersom det bara finns 4 minnesplatser på de flesta z77-moderkorten. Du kan nog klara dig med 2x8GB till en början.

 

Dessutom kan du nog hitta delarna ett antal hundralappar billigare på andra ställen om du är villig att bygga själv, kolla prisjakt.nu.

Länk till kommentar
Share on other sites

Compless: Egenkonfigurerat datorpaket, 2012-06-25 00:56

 

Byt ut grafikkortet mot ett nVidia gforce i 500 eller 600 serien med minst 1GB minne.

Lägg även till en SSD att lägga operativsystem och program på.

Se till att köpa 64-bitars versionen av windows.

 

Du skulle säkert klara dig bra med i7-3770k eller i5-3570k så där kan du spara in några tusenlappar. Jag skulle i så fall även byta till 8GB minnen eftersom det bara finns 4 minnesplatser på de flesta z77-moderkorten. Du kan nog klara dig med 2x8GB till en början.

 

Dessutom kan du nog hitta delarna ett antal hundralappar billigare på andra ställen om du är villig att bygga själv, kolla prisjakt.nu.

 

Stort tack för svar! Okej, jag har ändrat och bytt ut lite prylar nu. Dock har jag fortfarande samma processor, men ska överväga att byta ut den mot en mindre, som du rekommendera. Vad tror du om bygget just nu (se länk nedan)? Är det något annat jag behöver lägga till/byta ut? Några spontana råd och tips vid montering av datorn? Är ganska grön på den biten nämligen!

 

Komplett.se

 

Mvh Marcus

Länk till kommentar
Share on other sites

Bara en hårddisk? Minst två är bra... ex en SSD för Windows installationen.

 

Beroende på hur viktig prestandan i Premiere Pro är, så kan ett snäpp uppåt på grafiken också vara nice. Men inte helt nödvändigt.

 

Bygga datorn är inte svårt, finns massor av guider på nätet. Viktigast ( = mest dyrbart att göra bort sig) är vid montering av CPU.

Vanligt fel är för mycket kylpasta mellan CPU och Kylfläns = Dålig kylning = Instabilitet.

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...