Jump to content

Mitt Första TimelapseProjekt

kristofer86

Recommended Posts

Trevligt. Många schyssta solnedgångar. Gillar hur klippet vid 2:43 ändrar karaktär.

Du skulle kunna få mer dynamik genom att panorera/zooma i några av scenerna. Blir inte riktigt lika fräckt som när man har en slider och stegmotor, men det ger lite mer liv till timelapsen.

Försök att få horisonten i mitten av bilden vid vidvinkel, åtminstone när den är så tydlig som i bohusgårdsklippet 2:03, så blir den rakare och lugnare att se på. Klippet efter var behagligare. Man kan även räta upp den efteråt om man vill ha med mycket himmel, men är lite bökigare.

Helt okej. Tänk på att prova kompositionen innan du kör igång, även om naturen är vacker så är kompositionen egentligen det viktigaste. Jag har lärt mig att alltid bränna ett batteri & halvt minneskort på bara få "torde vara värt besväret i slutändan"-vinkeln... för risken att det blir blaj är fortfarande större än lyckad :birp

Själv tycker jag största utmaningen är att hitta en personlig form inom timelapse, det har ploppat upp så många giganter inom timelapse senaste 2 åren att vi glada amatörer aldrig kan mäta oss utan monster-budget och häftiga locations. Då får man försöka hitta sin "egen grej" som gör att folk ändå orkar kolla.