Gå till innehåll

Respons på manus?


trollsländan

Recommended Posts

Hej.. jag skulle bli jätteglad o få lite respons på mitt manus. Det här är ett av de första manus jag skrivit, och jag vet att det inte är uppställt i traditionell manusform, men det jobbar jag med senare. Det jag skulle vilja ha respons på är själva innehållet... fattar folk tanken med manuset, och skulle det kunna funka?

Flickan på golvet.rtf

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej och välkommen till forumet,

 

Jag gillar ditt manus, dialogen, bilderna, tror det skulle kunna funka som konstnärlig kortfilm, förstår inte riktigt vad du vill säga med det, vad historien egentligen handlar om, men jag tycker om känslan av desperation, alienation som vilar över scenerna, störde mig lite på strukturen, men det har ju inte med själva historien att göra, fortsätt skriv, fördjupa, utveckla, lycka till.

 

/Daniel

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej,

rent spontant: intressant, hoppas att du vill göra den ännu bättre.. Den bilden man minns är scenen med flickan på golvet och tjejerna i soffan. Den är väldigt visuell och berättande. Kan du få övriga scener att bli lika starka?

 

Några tankar:

 

- hur är flickan i scen 2 på puben? Hur skiljer hon sig från scen 1, hur är hon klädd, vad uttrycker hon?

 

- Lite samma sak i scen 3, fast där vet vi ju att hon är rädd åtminstone. Men tänk på att vi lärt känna flickan som liggande på golvet i fosterställning med en för stor t-shirt..

 

- scen 2: dialogen mellan killarna på puben känns inte bra. Kille B säger för mycket i sitt svar.

 

- dialogen mellan tjejerna i soffan kan du också arbeta mer med, framförallt i scen 4. Såvida du inte vill ha den sådär extremt mekaniserad.. Vlket det finns en viss poäng med kanske, men jag skulle i alla fall t.ex. låta tjej A bara säga: "ja, hon har nog jättedåligt självförtroende." etc.

 

- scen 5: bra dialog! MEN: det känns lite abrubt att kille b helt plötsligt frågar: "vad är du mest rädd för" efter att ha sagt "ja, tex äta..", "- Nä, det tror jag inte... vadå, borde jag det?" "- vaddå?". De karaktärerna flyter ihop i varandra och blir så extremt lika. Det skulle förmodligen vara bättre om bara EN av dom var "speciell", medan den andre inte riktigt är med på vad han säger.

 

Du har ju en väldigt komplicerad mulholland drive-berättarstruktur, och de 2 frågor jag undrar är:

1 - håller det för en kortfilm (max 5 minuter), som dessutom har flera olika berättarplan och inte är kronologisk?

2 - vet du själv exakt vad du vill berätta? har du en helt och hållet genomtänkt idé?

 

Det kan vara att göra det enkelt för sig att väva in sin drömska historia på ett komplicerat sätt för att försöka göra historien mer intressant. Nu säger jag inte att det är så i ditt fall, men det är en reflektion jag har rent allmänt. Helt enkelt: skulle historien hålla om den berättades helt linjärt, med tydliga markeringar av vad som är dröm/verklighet etc?

 

Det känns som att din berättelse har mycket att säga, frågan är om du kan göra det mer effektivt? Det är svårt att i manus reda ut de olika berättarplanen/tidsföljden eftersom vi får få ledtrådar som skulle kunna visas i filmen. Här är det därför väldigt viktigt att du t.ex. beskriver hur flickan är klädd i alla scener, så vi vet vad som hör till vad.

 

Jag tolkar lite grovt ditt manus så här:

 

Flickan är på krogen med sina s.k. "kompisar", men sitter ensam vid ett bord och lyssnar på killarnas samtal. Flickan känner sig allmänt nertryckt och övergiven och i samband med killarnas samtal får hon en drömbild/hallucination på hur hon lever sitt liv - därav flickan på golvet med tjejerna i soffan, instängdheten, kistan.

 

Det känns som att du använder dig av 3 berättarplan, frågan är om det egentligen bara är 2? Det man inte ser i manus är om hon kokar kaffe efter att hon kommit hem från krogen, eller om det är en helt annan tidpunkt? Koka kaffe-historien känns mest komplicerad, eftersom man inte vet om det är dröm eller verklighet. Och då tänker jag mest på hur hon hon stänger in sig i kistan. Om det bara är i tanken, kanske den episoden gör sig bättre medan tjejerna sitter i soffan?

Länk till kommentar
Share on other sites

för all konstruktiv respons! Jag har själv funderat på det du, fredrik skriver om att scenerna inifrån lägenheten i köket o så kanske inte tillför historien så mycket. Min grundtanke med manuset är ju att det handlar om fyra tjejer och två killar på en pub, tjejernas inbördes relationer, där de tre tjejerna som står i baren "snackar skit" om den fjärde tjejen. Varför jag valt att konstruera det som i scenen när de sitter i soffan är för tanken att det skulle kunna vara att de tittar på tv, ex som i big brother där det är allas "allmänna rättighet" att kritisera de människor som är med. Tanken är att de ska göra det på samma sätt som om de suttit och tittat på tv.

 

Men tack så mycket.. jag har fått lite att fundera på.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...