Jump to content

Vänskap (arbetstitel) - 11 sidor

WingDing

Recommended Posts

Magnus är på jakt efter snabba pengar och Jens är en enstöring som spenderar all sin tid i sitt gamla dammiga lekrum, när dom slumpmässigt möts medan Magnus bryter sig in i Jens hus, så blir dom vänner för alltid. Eller?

Första draften av manuset har legat färdigt nu ett tag så jag tänkte slänga upp det här så vi kan se om vi får någon rimlig feedback, vi planerar att ta det till produktion i slutet av sommaren så all feedback och åsikter är välkomna.

Vänskap draft 1.pdf

• 2 weeks later...

Jag tycker ni har en bra story på gång här, men det finns grejer att anmärka på. Har delat upp min kritik till story-orienterat för sig och sedan mer manusformalia för sig.

Story

1. VARFÖR väljer Magnus att bryta sig in i Jens hus? Av alla hus, vad är det som får honom att välja Jens hus? Det är en scen som saknas här vars funktion ska vara att motivera hur det kommer sig att Magnus väljer att göra inbrott i just Jens hus. Ett tips är t.ex. en scen innan där Magnus kollar runt i området; första huset är fyllt med liv, andra också, sen hittar han Jens hus som tillsynes verkar vara tomt just nu. Och eftersom, som jag förstod från scenen innan (den med Ivan), Magnus har bråttom och har inte tid med att planera inbrottet försiktigt, så motiverar det detta slumpmässiga val (och faktumet att han väljer göra inbrott mitt på dagen).

2. Magnus första möte med Jens bör förlängas. Som det är nu är det väldigt orealistiskt, och ärligt talat fånigt, hur han bara ger efter åt Jens och frågar honom om käk. Det är inte logiskt att han bara "ger upp" så bara för att Jens råkar komma på honom; varför flyr han inte istället, eller försöker hota Jens till att ge honom värdesaker som smycken och så?

Jens bör istället förklara för Magnus att de inte har några värdesaker alls, Magnus blir arg på sig själv ("Fitta! Fan också, helvete!"), sedan försöker Jens trösta honom (utan att komma nära honom), märker att Magnus ser sliten och trött ut, och frågar honom om han vill ha något att äta. DÅ kan Magnus sedan "ge upp" och rycka på axlarna; "*suck*, varför inte?"

Ett annat alternativ är att Jens börjar flippa ut lite och blir rädd, men Magnus, som inser att Jens är slötänkt, försöker lugna ner honom och försöker få Jens att lita på honom ("...vill..vill du...vara min vän?" -"Vän? Ja...absolut...") just i syftet för att han ska visa runt i huset i hoppet om att Jens råkar visa något av värde i huset.

3. Jag gillade verkligen tvisten, men det finns lite problem med den:

A: Att Jens lyckas överrumpla Magnus kommer lite från ingenstans. Arbeta om hans beskrivning lite, kanske Jens kan vara en jävligt stor snubbe? Eller låt Magnus reagera förvånat på hur starkt Jens grepp är när Jens drar iväg honom till sitt rum eller källaren.

B: Förstod inte riktigt Ivans roll i det hela, och varför Jens gladligen ger honom statyn som han just precis sa till Magnus var hans mammas favortileksak? Tror ni får förklara lite grejer mer här.

Format/Skriftligt:

1. Hur gamla ska dem vara? Jag antar runt 25-30-års åldern, i.o.m. att Magnus har fru och barn, men även där är det oklart. Speciellt med Jens signifierar hans presentationinte riktigt hans ålder. Alltså så som han beskrivs och med hela hans passivitet i första scenen kan han lika gärna vara 20 som 40. Han mamma kan dessutom vara allt från 40 till 70. LAKEJ och CHAFFÖR är oviktiga, men huvudkaraktärerna ska alltid ha ålder benämnd.

2.stavfel/slarvfel/etc:

"Ivan plockar upp [??] en kontanter" - s.4

På sida 5 ser vi inte vad Ivan säger? komma, och punkt? Kanske har blivit något fel när du formatterade manuset till pdf men sånt måste du alltid kolla upp innan du lägger ut ett manus åt andra att granska. Stavfel kan hända och förbises, men inte att en hel dialog-bit försvinner. Det om något signalerar att ni inte har korrekturläst ert manus.

Lycka till!

Tack för detaljerat svar! Skönt att veta att någon tar sig tid att titta i alla fall.

Ska bemöta kritiken mer ingående senare, men tänkte bara säga ang. slarvfelen att Ivan pratar ryska i den scenen och det är inskrivet på ryska och det har blivit något fel vid formateringen.