Jump to content

Recommended Posts

Posted

Tjena!

Har filat lite på ett manus men jag vet inte riktigt om den är något att jobba på.

Tanken är att det ska bli en hobby film av den så småningom.

Den är riktigt amatör och mitt första manus någonsin.

Filmen ska vara en liten gangster/komedi kortfilm.

Detta utdrag är bara ett smakprov på första scenen, vill bara se om jag är någorlunda på rätt väg så att säga.

Jag har mer ifall någon är intresserad.

All kritik uppskattas.

Manus sample Skulden.doc

Posted

Hej! Gillar beskrivningen av rummet där i början, och både Toni och Doni ger ifrån sig bra intryck redan från början vad det är för slags personer. Men det känns jobbigt och höra fula ord komma ur deras mun hela tiden och inget mer intressant och juste känns uttjatat. Det är möjligt att du försöker ge varje person ett eget slags uttryck som du vill att de ska använda ofta, som t ex juste, men överdriv inte, låt dem även prata mer som vanligt folk. Låt dem få lite mer intrelligens.

Posted

[citat=nian]Hej! Gillar beskrivningen av rummet där i början, och både Toni och Doni ger ifrån sig bra intryck redan från början vad det är för slags personer. Men det känns jobbigt och höra fula ord komma ur deras mun hela tiden och inget mer intressant och juste känns uttjatat. Det är möjligt att du försöker ge varje person ett eget slags uttryck som du vill att de ska använda ofta, som t ex juste, men överdriv inte, låt dem även prata mer som vanligt folk. Låt dem få lite mer intrelligens.[/citat]

Tackar så mycket.

Jag efter att ha läst den ett par gånger, så kände jag att det blev jobbigt att läsa dialogen.. så den får det bli ändring på.

Medans jag har väntat på lite åsikter. Så skrev jag ett annat litet manus/idéskiss som jag inte riktigt vet vad jag ska göra med.

Jag har tänkt två saker antingen att utveckla storyn till någon sorts skräckfilm/Thriller eller att göra en kort kort film av den.....

Så återigen vad tycker ni?? :)

Är det nog med material att filma?

Känns historien tunn och behöver mera kött på benen eller är den okej som den är??

Väntan.doc

Posted

Jag gillade "Väntan", grovmanuset på det alltså. Det verkar spännande det där, varför kommer egentligen ett ansikte upp i köket, och varför hoppar kvinnan egentligen?

Jag kunde se allt framför mig, men en sak förstod jag inte; var de båda i olika kök? För bägge två kollar ungefär samma tid på klockan??

Du borde satsa på den här...

• 2 weeks later...
Posted

Oj, va vaaaldigt kort. Det marks att du inte skrivit mycket innan, och det jag rekommenderar ar att du gar igenom Voodoofilms manusskola har pa sidan, for du missar praktiskt taget allt i hur man skriver och strukturerar ett manus. Nar det ar sa har kort spelar det ingen roll, men hade det varit 10 sidor eller mer hade jag inte last det, och antagligen darfor som sa fa kommenterat det.

Efter att du last filmskolan tycker jag att du ska lasa minst tva kortfilmer som redan ar upplagda har som valdigt tydligt foljer strukturen av ett manus. Printa, las noga och gor sma anteckningar. Efter det kan du ta och skriva ett eget manus pa sag 10 sidor!

det finns flera grundregler dock som du bor tanka pa innan du borjar skriva(en del tas upp i filmskolan). 1. Forma hela berattelsen i stora drag i huvet eller punkta ner det pa papper. Karaktar, motorn for berattelsen, slutet. Vet du det har innan far du en mycket battre slutfilm, och desto mer du vet desto battre flyter ditt manus pa nar du val skriver, eftersom du redan vet hur berattelsen i stora drag ser ut. Jag brukar skriva ner varje scen ur filmen innan ja skriver ett manus, bara en rad per sen. Ex:

1. Huvudkarakten vaknar bakis i sangen med en tjej - karaktar presentation.

2. Gar langst gatan, koper tidning.

3. Fikar med basta kompisen, presentation av karleksobjekt.

4. Skolan - problemet presenteras

...osv, sa att du i stora drag vet vad du skriver.

2. Film berattas med bilder lika mycket som med dialog nu for tiden, tank pa det nar du skriver. Beskrivningen av ett rum kan lika mycket vara beskrivningen av en karaktar om det gors ratt, slosa aldrig pa nat! Varje bikstav i ditt manus ska ha en poang. mn ska kunna peka pa varje rad och du ska utan tvekan kunna motivera varfor den raden ar dar, annars ska den bort. Sa enkelt e det.

3. Stavning, flyt i texten och manusformat ar valdigt viktigt av anledningen att ingen kommer att bry sig om att lasa det annars. Tufft, men sa ar det. det kommer nya manus har varje dag och jag har inte last halften. Vilka faller bort forst? Dom som ar oproffsiga, ditt var ett undantag for det var sa kort.

Overkurs: Tva grymma manusbocker ar Syd Fields "The foundation of scriptwriting" som ar pa engelska och sen en svenska manusboken som jag inte kommer ihag vad den heter, men finns typ bara en sa....

Grymt manus att lasa och studera ar Chinatown. Plojer du igenom det typ 5 ganger behover du aldrig igen lasa en bok eller ett manus for att veta hur du ska skriva. Det har allt!

Ps. du skriver bra dialog sa det finns nat dar att arbeta med. Lycka till! Sorry ocksa for bokstaverna, stitter i en datasal i London!