Gå till innehåll

Vad tycks om bilderna?


Recommended Posts

..men..

 

Jag läste manuset sakta, föreställde scenariot as I went along.. plockade in musiken då o då, växlade mellan färg o svart o vit.. osv

 

En sak som jag blev orolig av var att hela filmen börjar mitt i någonting, sen kommer det till flera nya trådar (flickan) och det känns som att jag som tittare borde först bli klara med vilka de killarna i början är innan det kommer in flera människor.. skulle man kanske flytta flickans del lite bakåt och hålla kvar de två killarna från början (så man kommer in i filmen)..

 

..en annan sak var att handlingen kändes lite speedad (dvs påhastat). Iofs vet jag inte i vilken hastighet filmen flyter men av manuset bedöma så finns det inte så mycket av "Theme" el "Moods" scener (Scener där känslan förlängs t ex svepande naturscener, närbildsscener av lokalen el området osv)

 

..för att verka som en riktig XXXX så kommer här en MEN till.. : ))

Vissa delar av manuset är väldigt fint upplagda t ex tjejen som gråter och O snarkande. För att du ska få ut max av sådana upplägg är kameravinkel viktigt. Jag såg den scenen bara på ett sätt. Kameran filmar gråtande tjejen och zoomar ut långsamt tills O´s huvud kommer in i bild, Bakåtlutad med öppen mun o snarkandes. På det sättet har du först fått tittaren att se gråtande flicka och sen smidigt tagit tittaren med fram till avvikelsen dvs O reaktion över det hela..

Det finns många ställen i manus där jag känner att man kan vrida känslan i händelserna med ljus, kamera och ljud. Verkar vara väldigt strongt manus och jag önskar dig lycka till med det..

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack så hemskt mycket för att du kommenterade mitt utkast. Det uppskattas verkligen. Du har rätt i en hel del som du påpekar. Dessa misstag beror på att jag fortfarande lär mig konstarten Att Skriva Manus.

Jag ska se över utkastet och återkommer senare.

 

Bara en sak:

Det är meningen att Marit ska ha huvudrollen tillsammans med Kent. På det sättet måste hon in i manuset i ett tidigt skede. Kanske ska jag leta efter en annan infallsvinkel att börja med?

 

Ni andra på forumet är mer än välkommna att höra av er och säga vad ni tycker!

Länk till kommentar
Share on other sites

Det ar svart att saga nagot efter att ha last sa pass lite av historien. Men jag tycker dina beskrivningar ar bra och jag gillar framfor allt snarkningarna vs graten, kan bli en riktigt lacker scen om den gors ratt. Lagg upp mer sa lovar jag att komma med mer kritik!

(ursakta saknaden av prickar och ringar men jag befinner mig i thailand ;-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Det har diskuterats förut, och allvarligt talat: du beskriver karaktärer och platser alldeles för mycket. Det är för tydligt, det är för mycket blablabla, man orkar inte läsa helt enkelt. Beskriv handlingen, nu drunknar den i 2 meter långa killar med hästsvans och allt vad det nu var.. =)

Länk till kommentar
Share on other sites

Kan du ge nåt mer konkret exempel? Förutom ovanstående? För beskrivningar av personer och omgivningar tycker jag ger mer kött på benen, visualiserar manuset för läsaren, kanske har jag fel, men det finns etablerade författare som även de skriver rätt så detaljerade manus, och jag har läst intervjuer med regissörer som uppskattar dessa manus eftersom de har tröttnat på avskalade manus där det står tex, EN MAN och EN KVINNA sitter vid ett köksbord och äter frukost.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det jag framförallt är kritisk mot, är de långa beskrivningarna i det här lilla manuset. Hade det varit en långfilm hade det varit en helt annan sak. Nu upptar de en så stor procentuell del av helheten att det känns som att historien och flytet i berättandet försvinner.

 

Jag tycker inte att du ska skala bort allt, men jag tycker det vore bättre om du istället gav varje karaktär EN UNIK egenskap som säger något om vem de är. Och då handlar det inte om ifall de bär jeans eller chinos, eftersom det är för vanligt. Försök hitta något speciellt hos varje karaktär, t. ex: KALLE, 40, på rollerblades..., KLARA,25, med turkos nagellack.. osv. Förstår du då hur jag tänker?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Fredrik]Hade det varit en långfilm hade det varit en helt annan sak.[/citat]

 

Det är tänkt som en långfilm men jag har inte hunnit så långt =)

 

[citat=Fredrik]Jag tycker inte att du ska skala bort allt, men jag tycker det vore bättre om du istället gav varje karaktär EN UNIK egenskap som säger något om vem de är. Och då handlar det inte om ifall de bär jeans eller chinos, eftersom det är för vanligt. Försök hitta något speciellt hos varje karaktär, t. ex: KALLE, 40, på rollerblades, KLARA, 25, med turkos nagellack, osv.[/citat]

 

Men det är det jag tycker jag har gjort. Iaf med deras utseenden. Kent ser pojkaktig ut, Tobias är blek, slarvigt sminkad med brun ögonskugga och svart mascara, Ulf är stor, har långt brunt hår, är tänkt som en björn i människoskepnad, Oscar ska se arisk ut, lite Hitlerjugend, fast halvalkad, Marit har ett klassiskt utseende, långt, blont hår, smärt, söt, men det är det jag försökt ändra med hennes kläder, igår såg jag en tjej som jag tyckte var häftigt klädd, hon stack ut ifrån mängden, multirandiga byxor, kort svart kjol, röd stickad polotröja som matchade byxorna, och när jag såg den tjejen såg jag Marit framför mig.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...