Jump to content

Recommended Posts

Posted

hejsan,

jag har lite frågor angående distribution. Jag tänkte först distribuera min film själv först, men upptäckte vilket jobb och vilka utgifter det innebär. Så därför tänkte jag att göra ett nytt försök att få tag i en distributör. Om ni har tips på distributörer som tar emot filmer av alla dess slag skriv ner dom här. Min produktion handlar om sport.

tack!

peace

Posted

Skulle gärna hjälpa dig men dessvärre vet jag inte heller hur man kan gå tillväga. Däremot kanske jag kan ge dig några ideér att pröva om jag berättar hur vi tänkte sprida våran film utomlands..

Vi spelade in våran film i Estland och nu när vi har kommit dithän att det börjar bli dags att sammanställa dvd och börja sprida den. Här är lite av den tankegången vi spirar på ..

Först har vi en bra kontaktnät med estniska kompisar som känner andra och bland dem har vi t ex en radiopratare, en tryckare, en webbare, en bokhandelsarbetare, några butiksinnehavare och flera studenter. Alla dessa kan i sin tur ta tiotal färdiga dvd skivor och sälja där de är. Har man tur så kan man prata in sig hos nån videouthyrare eller audio/video butik, ta dit en låda filmer, sätta upp en liten box bredvid disken eller nåt och sälja s a s allt eftersom. Radioprataren är guld värd vid en sådan deal eftersom han kan basunera ut det i etern.. : ))

Jag erkänner att jag först var lite anti mot ett sådant sätt för det kändes lite zigenaraktigt att springa med sina filmer från affär till affär o kränga men tydligen är det det vanligaste sättet att sprida sina verk för fattiga konstnärer. Jag planerar att ge ut en barnbok till sommaren och där är det samma sak. Antigen går du till storförläggare o får din lilla procent eller så trycker du själv i en tryckeri o skickar dina böcker själv till olika affärer..

Jag föreslår att glöm nationel spridning i hela landets storlek. Börja med egna kommunen eller länet. Försök få till en intervju i tidningen eller radio (jag hade en halvsida i lokaltidningen vid hemkomsten o än idag hälsar folk gladeligen).. Prova sätta upp en liten box i lokalaffärer (prova affärerna där expediten är vid disk och inte de där det finns separata kassor. Det blir för omständigt att sälja varor som saknar streckkod)..

Lycka till..

Posted

tack för svaret. Projektet innehåller personer från sammanlagt 7 olika länder och kommer därmed säljas till viss del i alla dessa länder. Känner en kille i USA som antagligen kommer trycka upp lite NTSC versioner av den. Men känns ändå som att försöka få en distributör är huvudmålet.

Det som känns surt är STIM och NCB och det köret. Ringde dom och snackade med någon jeppe där, och enligt han så skulle det kosta skjortan att ha den mängden jag ville i min film(eftersom det är en sportfilm med freestyle som hörnsten) så består den till sötrre delar av musik. Så var jag inne på STIMs sida och skrev ut blanketter och det skulle ta några veckor och om det var för mycket pengar så skulle jag isf minska ner på ex lite. Då skulle det ta ytterligare några veckor och releasen skulle bli försenad.

Det är väl där skon klämmer mest, att köra en mängd skivor på bränning i datorn kan ju gå, likaså skriva ut labels och klippa fodral.

Det här med lakal radio eller tidning, hur komemr man i kontakt med dom?

tack

Posted

Du äger inte filmen du gjort.. Hälften av filmen dvs musiken är inte din vilket förstås skapar en hel del turbulens.. dessvärre.. Att fightas med STIM o alla andra copyrightfolk är som att trampa vatten.. här snackar man dollar..

Vi undvek all copyright med att framställa vår egen musik.. Nu i backspegel så sparar vi förmodligen mer på det än om vi hade snott musiken..

Frågan är om du bör sälja din film om du inte är klar med copyrighten. Rätt som det är så är det fel människa som köper den o så är hela rasket igång igen..

Kontakt med radio o tidningar får man enklast genom att man knackar på hos deras kontor. Leta på nätet eller i kommunkontoret..

Posted

Bara för man betalar till stim betyder det inte att man har rätt att använda musik i film. Det är upphovsmannen man skall förhandla med och inte STIM. STIM är en intresseorganisation för att håva in pengar vid offentligt framträdande och de är av linjen att om de kan ta betalt så gör de det, varken det är rätt eller riktigt. Därför är de inte de rätta att fråga om råd vad som gäller.

Fritt och extrem tolkning av stims regelverk; Om man säljer en DVD med musik till alla sina kompisar som enbart kommer att titta på filmen enskillt, så skall stim inte ha en spänn, men kommer naturligtvis att säga det motsatta. Däremot skall upphovsmannen ge tillstånd/ha betalt/eller vad man nu kommer överens om, vilket kan vara att de inte vill ha en spänn. Det är mellan upphovsmannen och dig. Det är därför man skall anlita garageband som inte är stim-anslutna. Då får man avtala vad man vill.