Gå till innehåll

Behöver råd och hjälp med att köpa en begagnad dator, tillämpad för videoredigering


AntonRosell

Recommended Posts

Hej

 

Jag tar studenten nu den 25:e Maj och kommer då inte ha tillgång till min skolas iMac 27" och dess innehåll. Jag har redigerat på den det senaste året och tycker att det är en jätte förändring jämtemot PC (Jag har jobbat med endast PC i två år av min utbildning). Min budget är inte så stor, men mitt mål är en MacPro. Kan någon som är kunnig inom detta hjälpa mig med lite tips om vad jag ska tänka på när jag kikar runt på nätet efter en?

 

*Vad ska jag tänka på när det gäller komponenter?

*Vad för "GHz" mängd är bra?

*Över 4GB RAM är såklart ett måste

*Vad för grafikkort är bra, ämnad för filmredigering? Är t.ex. NVIDIA GeForce 6600LE bra?

 

Skulle jätte gärna vilja ha svar på frågorna, det hjälper mig något enormt.

 

MVH Anton

Länk till kommentar
Share on other sites

*Vad för "GHz" mängd är bra?

Ghz spelar mindre stor roll, däremot är ju högre bättre. Det du bör hålla utkik efter är hur många kärnor (cores) datorns processor har. Idag är det ganska vanligt med quad core, vilket innebär att en hexa eller octa core sätter dig bra (ju fler kärnor desto bättre - Samma sak med hastigheten, men offra hellre hastighet för kärnor än tvärt om). En processor med fler kärnor klarar av att distribuera arbetet mer effektivt och gör rendering och multitasking smidigare :)

 

*Över 4GB RAM är såklart ett måste

Skulle säga att minst 8 är ett måste om du tänkt utföra tyngre redigering eller större arbeten.

 

*Vad för grafikkort är bra, ämnad för filmredigering? Är t.ex. NVIDIA GeForce 6600LE bra?

Gud nej. ATI har en rätt bra serie på 70 till 90 klass, Radeon 6970, 6980 och 6990. Det är de två sista siffrorna som visar vilken klass kortet ligger på (90 är deras tyngsta). De två första visar vilken generation av grafikkort det är. -68 och -67 är inte mycket sämre heller, men tekniken går ju hela tiden framåt så visst finns skillnaden mellan 6890 och 6990, även om båda är utmärkta högpresterande grafikkort.

Nvidia har jag inte mycket koll på, men 6600LE är inte alls något att ha, så mycket kan jag säga säkert.

 

:bire När du köper din Mac kan du också rådfråga butikspersonalen - De brukar ändå ha koll på grunderna även om de inte har koll på just redigeringsdatorer. Betonar du bara att du behöver en kraftfull dator som klarar av rejäla arbeten så hittar de dig nog en dator som fungerar bra :)

Länk till kommentar
Share on other sites

TACK för svaret, Tolin!! Nu förstår jag lite mer vad jag ska kolla efter :D Har du någon sorts erfarenhet med Mac? Detta kommer bli min första egna (Som sagt har använt dem i ett par år), men jag är kass på software. Det enda jag i princip kan utantill är RAM och Hårddisk utrymme.

Länk till kommentar
Share on other sites

TACK för svaret, Tolin!! Nu förstår jag lite mer vad jag ska kolla efter :D Har du någon sorts erfarenhet med Mac? Detta kommer bli min första egna (Som sagt har använt dem i ett par år), men jag är kass på software. Det enda jag i princip kan utantill är RAM och Hårddisk utrymme.

Jodå, har ett par år med mac på nacken jag med, men software kan jag inte påstå att jag är någon expert på, hårdvara däremot är överlag densamma för pc som för mac :) Om inget annat är det bara att googla så hittar du svaret på det mesta :bire

Länk till kommentar
Share on other sites

Jodå, har ett par år med mac på nacken jag med, men software kan jag inte påstå att jag är någon expert på, hårdvara däremot är överlag densamma för pc som för mac :) Om inget annat är det bara att googla så hittar du svaret på det mesta :bire

 

Okej, tack. Schysst att du svarade så snabbt :) Ha en bra dag! :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...