Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej på er!

Kompakt-rebell som jag varit här på Voodoofilm ett tag nu, köpte jag till sist en väldigt stor kompakt. Sony HX100v, var namnet. Anledningen till köpet var främst priset (3000 riksdaler), kontra funktionaliteten: Rejält grepp, vinklingsbar skärm, stereo-mic (inbyggt), lång zoom, bra glas etc. liksom, jag skulle få med allting från början, utan att behöva häva med mig en gigantisk och dyr rigg. Den har även inbyggd stabilisering, för det minst sagt vidsträckta objektivet (27-810mm). Det skulle även bli en bra brygga för mig in i en mer avancerad kamera, då den har massor av inställningar för foto och enbart den manuella fokusen för video (samt fokusring, vilket är rätt ovanligt i kameror som inte är system).

Jag har haft den runt två veckor nu och ska dela med mig av en del intryck.

Positivt:

Lång zoom, stabiliseringen håller rätt bra även när man zoomar långt.

Enkel att filma handhållet med och ändå få ett användbart resultat.

Den går att sätta i händerna på ej erfarna för både video och foto (en funktion jag eftersträvade då jag allt som oftast står framför kameran).

Stort grepp.

Frihet vid foto.

Bra guide inbyggd i kameran.

Skönt flow i menyer.

Bra prestation i alla ljusförhållanden, genererar förvånansvärt lite brus i mörker exempelvis.

Negativt:

Usel EVF, det mest utmärkande är att EVFen är dels liten, men den är även genomrutten och näst intill omöjlig att hitta fokus med, vid manuell fokusering.

Långt skärpedjup, om du vill få till en känsla av kort skärpedjup så måste du vara väldigt nära det du siktar på. Den dåliga EVFen medför att det är svårt att hitta bra fokus annars.

Dåliga funktioner för att "simulera" kort skärpedjup i foto - det finns en funktion som lägger ihop en suddig bild med en med infinity-focus. Kameran väljer sedan vad som ska vara "blurrat" och inte. Resultatet är mediokert.

Aningen tung - tyngre än de flesta system under 10 000.

Det positiva överväger det negativa, även om det negativa är rätt tunga för de som är seriösa i sitt arbete. Men man får köpa kameran för vad den är och dessa ting kommer inte som en direkt besvikelse för min del. Förutom möjligen sökaren då, som är under all kritik!

Jag har spelat in lite videos, tagit lite foton osv som tyvärr inte har allt för mycket engagemang i sig, men de visar åtminstone vad den presterat i vissa förhållanden.

Bilder:

Video bra ljusförhållanden:

Video dåliga ljusförhållanden (inne):

Fotona är tagna i maxinställningar, på lite blandade inställningar. Vissa bilder är lätt färgkorrigerade i efterhand. Video är inspelat i 1080/50p @ 28Mbps, men det går också att köra i 1080/50i @ 24Mbps, vilket som ger bästa bilden ska jag ta reda på framöver. Jag kommer även med en "riktig" video i slutet på nästa vecka, eller början på kommande beroende på hur mycket tid jag får att redigera. Jag kommer posta till den här.

Slutsatsen är att detta är ingen kamera för den som vill eftersträva film-looken. Men vill du ha en kamera som kvalitetsmässigt kör ut bättre video än videokamerar som är dubbelt så dyra, samt inte vill ha den där kringutrustningen och det högre pristak som följer med en DSLR, så kan det vara värt att kika på. Möjligheten att filma på väldigt korta, samt långa avstånd finns även den "right out of the box", vilket kan vara bra för den som har behovet. Kameran blir snart ersatt av en uppföljare, så du kan få denna för ett riktigt bra pris nu.

Tack för mig! (för tillfället)

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...