Gå till innehåll

Kommer denna dator duga för redigering....?


Cameraguy

Recommended Posts

Har bestämt mig för att investera i en ny dator som klarar av redigering i Premiere bättre. Min nuvarande går på knä så fort du applicerar någon typ av effekt, man måste rendera omgående. För att inte tala om AE där det inte ens är lönt att försöka importera ett klipp att jobba med... Så vad tror ni om detta:

 

 

Chassi: http://www.jmedata.se/PartDetail.asp...t&ref=prisjakt

 

Moderkort; Komplett.se - Gigabyte GA-Z68XP-UD4, Socket-1155

 

Nätaggregat: http://cdon.se/hemelektronik/corsair...gn=prisjakt_se

 

Processorfläkt: Zalman CNPS10X Flex - Inet.se

 

Processor i7 2700k 3.5 ghz; http://cdon.se/hemelektronik/intel_c...gn=prisjakt_se

 

Grafik; Asus GeForce ENGTX580 DCII/2DIS/1536MD5 1536MB: Egenskaper fr Asus GeForce ENGTX580 DCII/2DIS/1536MD5 1536MB

 

Ram: http://www.dustinhome.se/corsair-16gb-ddr3-vengeance-pc3-12800-1600mhz-cl9-%284x4gb%29-blue/product/5010587556

 

2tb Seagate 7200 rpm: Western Digital Caviar Green 2TB SATA Hårddisk med 2TB lagringskapacitet!

 

 

som ni ser skippar jag SSD då jag inte stör mig på hur snabbt windows laddar... Är osäker om dessa komponenter fungerar ihop, dels fysiskt, men dels vill jag inte heller skapa en "flaskhals" någonstans utan jag vill få ut det bästa ur allt som är inne i den..

 

Tacksam för alla svar, beställer när jag vet att jag tänkt rätt runt det hela!

Länk till kommentar
Share on other sites

Ser OK - har inte kollat ev kompatibilitetsproblem med minne/CPU/moderkort. (nätdels- och case-länkarna funkade inte).

 

Du ska definitivt ha minst två diskar. En för OS och program och en för video.

 

//M

Länk till kommentar
Share on other sites

Processorn är OK. 16 GB är en fördel men inte nödvändigt för video.

 

Du bör absolut undvika att ha system och redigeringsprogram på samma fysiska hårddisk som videodata - obs det räcker inte med en extra partition på samma fysiska hårddisk. Du bör alltså skaffa minst ytterligare en hårddisk för videodata.

 

En SSD disk ger en snabbare start av Windows - det stämmer. Men den betyder mycket också för Windows växlingsfiler och för de buffertfiler som redigeringsprogrammen skapar och som kräver snabb access. I dessa program kan man i regel välja det ställa som buffertfilerna skall läggas på och där är en SSD-disk passande. En sådan disk behöver inte defragmenteras så det räcker bara med att den är tillräckligt stor.

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

Sorry för att länkarna var sönder, det är ett 850w nätagg så jag hoppas att den kan driva allt.

 

Med denna dator, skulle jag ha samma problem som min nuvarande att när jag lägger på en effekt måste jag rendera omgående eller kommer det bara flyta på? Känner att sllt för mycket tid går åt att bara vänta på massa renderingar just nu. Vill ju inte bli besviken med den nya med =p.

 

Min önskan är att se en avsevärd förbättring från min amd 2.8ghz med ett nvidia gt220 1gb.

Länk till kommentar
Share on other sites

Om allt fungerar precis så bra som du önskar är svårt att svara på. Det beror på hur mycket processorn och övrigt skall klara av i varje stund.

Om du har många lager och dessutom manipulation på bild och ljud samtidigt i lagren så kan det bli jobbigt. Det beror också i hög grad på vilken kompressionsalgoritm du använder - t ex avchd eller andra codecs.

 

För min del är det mest DVD som gäller. Maskinen har I7 950 på 3.1 GHz och 12 GB RAM och då krävs det minst fem lager innan det går märkbart trögt. En rendering till mpeg2 går på ca 0,2 x speltiden. När jag jobbar med HD flyter det också på bra men betydligt sämre än för SD.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...