Gå till innehåll

Färger ändras efter exportering


david-

Recommended Posts

Måste verkligen lösa det här på något sätt.

 

Har konverterat om klippet till Cineform 10bit .mov och färgkorrigerat det i Resolve. Därefter exporterade jag ut det som DPX till premiere och i premiere såg allt korrekt ut.

Men när jag sen exporterade ut klippet från premiere i H.264 så ändras färgerna ganska grovt. Spelar ingen roll om jag markerar i Render at Maximum Depth.

 

Här ser ni screenshot från hur det ser ut i premiere (korrekt) men hur färgerna på hennes hud, hår och sänglakan ändras i den exporterade versionen.

Compare.jpg

Länk till kommentar
Share on other sites

Använd aldrig Quicktime Player för h.264 och Windows.

Undvik h.264 i QT-container helt och hållet...

 

Testa med mp4 och spela upp den i VLC tex och du kommer att få helt andra resultat.

 

Och ja, detta är tyvärr ett stort problem...

 

//Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Använd aldrig Quicktime Player för h.264 och Mac.

Undvik h.264 i QT-container helt och hållet...

 

Testa med mp4 och spela upp den i VLC tex och du kommer att få helt andra resultat.

 

Och ja, detta är tyvärr ett stort problem...

 

//Max

 

Okej, filen är i mp4 redan, men som du sa blev det skillnad om jag öppnade med vlc istället. Däremot så ändras färgerna lika mycket när jag laddar upp om på vimeo också, något förslag på något annat format som kan fixa detta?

Länk till kommentar
Share on other sites

Vilken preset kör du?

 

Om du testar Panasonic GH2 Original filer i PPro > Export som DPX > Grade i Resolve > DPX > Premiere export som h.264 - blir det skillnad?

 

EDIT: I min orginalpost stog det "Använd aldrig h.264 i MOV på Mac". Skulle stått "...h.264 i MOV i Windows".

 

//Max

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...
Vilken preset kör du?

 

Om du testar Panasonic GH2 Original filer i PPro > Export som DPX > Grade i Resolve > DPX > Premiere export som h.264 - blir det skillnad?

 

EDIT: I min orginalpost stog det "Använd aldrig h.264 i MOV på Mac". Skulle stått "...h.264 i MOV i Windows".

 

//Max

 

Ursäkta, har haft svårt att få tid till Voodoo på sistone. Jag fick en QT-fil av en arbetsgivare, jag konverterade om det till Cineform 10bits, gradade i Resolve, exporterade som DPX, importerade i Premiere och exporterade i H.264.

Nu ser det perfekt ut när jag exporterat ut det från Premiere men det ändras ändå när jag lägger upp den på Vimeo...

Kan det vara för att jag har redigerat i 10bit och när vimeo konverterar den så klarar den inte 10bit och därmed ändrar färgerna?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...