Gå till innehåll

Redigera ett inslag med 720p 50 frames med 1080p 25 frames klipp


TheQuo

Recommended Posts

Vi har idag varit ute och filmat material till ett matinslag som ska visas till helgen, typ Mat-Tina stuk. Jag upptäckte nu att vi som filmat har använt olika inställningar: 720p 50 frames och 1080 25 frames på våra klipp. Hur ska jag gå till väga för att kunna redigera dessa klipp? Går det att ha ett 1080p 25/f klipp efter ett 720p 50/f klipp, eller ser det konstigt ut? Bör man konventera klippen på något sätt?

Jag kommer redigera i Final cut.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hur skall resultatet visas. Konvertering skall inte behövas men du får välja i vilket format du vill klippa och därefter leverera filmen. Enklas vore om du kunde klippa och leverera i 720 25p. D.v.s. skapa projekt och klippa i 720 och 25p, det ger bäst resultat i din nuvarande situation. Alternativ 2 är att klippa och leverera i 1080 25p, d.v.s. blåsa upp 720 materialet till 1080. Du bör hur som helst inte klippa i 50p då distinktionen mellan 25p och 50p är betydande.

 

Dock skriver du 1080 25 frames, det kan iofs vara 1080 25i, då blir det knivigare, då skulle jag försöka blåsa upp 720p materialet till 1080i vilket är enkelt i teorin men ja, djävligt knivigt i praktiken, du bör söka hjälp för det om du inte kan hantera det.

 

Mvh /Pontus w

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...