Gå till innehåll

Bilden blir för stor i TV.


Skoog

Recommended Posts

Det första jag kommer att tänka på är att en vanlig tv alltid tar bort lite av alla fyra sidor i en bild den visar. Då blir det precis som du beskriver, att allt inte ryms.

 

Det är här som Safe Margins kommer till användning i Monitorfönstret i Premiere. Har du det aktiverat så ser du på ett ungefär hur mycket du kan förvänta dig att en vanlig tv "kapar" bort av bilden.

 

EDIT: Sök på Viewing safe zones i Premiere Pro's hjälp så står det mer där.

 

/Roger

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Skoog]Så det finns ingeting att göra åt problemet nu när jag redan redigat allt och har textremsan utanför?[/citat]

Har du kvar filmen i ett Premiere Pro Project är det ju bara att flytta texterna inom zonerna, eller närmare bestämt inom Title Safe Area.

 

Har du inte kvar filmen som ett Premiere Pro Project är det inte så mycket att göra. Du kan ju iofs importera filmen och förminska den och få det lite bättre men jag tror att du bara förvärrar genom att göra så efterssom inte alla tv-apparater tar bort lika mycket - en del tar bort mer och en del tar bort mindre. Om du anpassar filmen till just din tv och sedan spelar upp den hemma hos någon annan så kanske den tv:n tar bort mindre och då har du helt plötsligt en svart sorgkant runt hela filmen. Är filmen nu i mpg-format så är problemet än värre efterssom Premiere inte är gjort för att redigera mpg-filer. Det finns iofs en plug-ing från MainConcept som fixar det, men då är du några tusen fattigare när du köpt den...

 

Dagens jägartips från Santafantasma samt att läsa mer om Viewing safe zones i hjälpen är dagens heta tips, om inte annat för att slippa problemet i framtiden. :)

 

/Roger

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för snabba svar.

 

Jag har textat hela filmen så det blir lite jobbigt att flytta all text.

 

Jag lägger ut det på web-tvpå nätet och då vill jag ju ha texten lite längre ner och inte en bit upp som det blir om jag anpassar det för tv.

 

Men tack för hjälpen. Nu vet jag mer.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...