palle Posted February 5, 2005 Share Posted February 5, 2005 goddag, jag har nu haft ett problem med min XM-2 ett tag, och den har varit inlämnad 2ggr på CANON i göteborg för reparation men dom har inte kunnat åtgärda de eftersom deras rutin kontroll inte visat några fel på kameran. Felet som kvarstår är att vid handfilmning så stänger kameran av sej i någon sekund innan den sätter på sej självt igen, vilket innebär att vid filmning så händer det att det måste bli en massa omtagningar, vilket inte är något problem jämfört med om det är live filmningar som skall göras. Någon som har varit med om detta som har en lösning? Sedan finns det ett problem som "uppstod" efter att den var på reparation första gången(fick tillbaka kameran igår och problemet har itne hänt, än eftersom jag bara använt den 2ggr). Det är ett "oregelbundet" problem precis som ovanstående, det händer bara ibland. Det som händer är att när jag ska sätta igång kameran så står de eject på lcd skärmen och ett litet pip. Så jag måste trycka ut bandet och trycka igen det igen. Om någon har en lösning vore jag väldigt tacksam. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ronnie Posted February 5, 2005 Share Posted February 5, 2005 Felet som kvarstår är att vid handfilmning så stänger kameran Vad menar du med handfilmning? Händer problemet inte när kameran står på stativ eller? Andra har haft liknande problem. Saxar lite från denna tråd på http://www.dvinfo.net/conf/showthread.php?s=&threadid=30557&perpage=15&pagenumber=2: ----- "I am suspecting cold solder joints in a large batch of the GL-2's. The circuit boards are wave soldered (they pass over a bath of molten lead) and if the temp is not right, or there is contamination from a lack of proper degreasing before soldering, you can get cold solder joints. They are a pain to track down because just a change in environment can make or break the joint seemingly at random." ----- "I think mine is fixed. I had it in the shop recently and when they went to work on it it wouldn't power up. They replaced the microfuse internally and it has been fine since. I actually am trusting it again for main use." ----- "I had a problem that sounds similar with my XM2. It started with the camera very occasionally shutting down and after a few weeks it was happening all the time. Sometimes it seemed to be related to movement of the camera other times not. It turned out to be a intermittent electrical contact problem in the Main Power switch on the top of the camera. I solved this problem in my camera by: 1. Turning camera off completely. 2. Removing battery from camera. 3. Exercising the Main Power switch by repeatedly sliding the switch back and forth between CAMERA, OFF and PLAY a few dozen times. (Possibly exercise the Standby Lever between STANDBY and LOCK as well.) 4. Ensuring Main Power switch off. 5. Reattaching battery. 6. Turning camera back on. I have not had any subsequent power problems since." 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ronnie Posted February 5, 2005 Share Posted February 5, 2005 Ditt andra problem kan vara att den behövs rengöras. Det kan även vara ett allvarligare fel men då borde du ha fått det innan med tycker jag. Testa rengöra och testa det jag skrev angående det andra problemet, funkar inte det tror jag du får skicka tillbaka kameran igen tyvärr. Testa isåfall att hänvisa Canon till den dvinfo sidan jag länka till med, kanske kan hjälpa något. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
palle Posted February 5, 2005 Author Share Posted February 5, 2005 det är precis det problemet som jag har, läste hela tråden, synd bara att ingen hade någorlunda bra tips. Får väl skicka in den igen, och skicka med länken till sidan, kanske även göra som någon på sidan gjort, göra en liten film när problmet händer. tack för ditt svar! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
neolit Posted November 4, 2005 Share Posted November 4, 2005 Jag personligen skulle väl tycka att Canon borde hitta problemet eller ersätta videokameran utan några som helst problem. Se närmare Konsumentköplagen eller http://www.konsumentverket.se Det är på det sättet som jag själv skulle hitta lösningen. (såvida du har någon slags av försäkring), har du inte det så kan det kanske inte gå. lycka till 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts