Gå till innehåll

Förlängningssladd - vilken?


iknor

Recommended Posts

Jag har en Canon 60D och en Röde Videomic Pro (ansluts med 3,5mm). Jag har också en tremeters mikrofonbom och behöver därför en förlängningssladd till mikrofonen. Vilken bör jag satsa på?

 

Här är en 5 meter lång sladd för 65 kronor.

KABEL AUDIO 3.5MM HANE TILL 3.5MM HONA 5.0M

 

Räcker en sådan, eller bör jag satsa på något av bättre kvalité, t ex något guldpläterat?

Jag vill förlora så lite ljudkvalité som möjligt, även om det kostar lite mer.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det där är en hörlursförlängning & därmed det sista du borde satsa på. Dom är gjorda för att sända ganska kraftiga signaler där det inte spelar lika stor roll om man har dålig förmåga på låg nivå.

Vad du behöver är antingen en microphonkabel eller en instrumentkabel, och en adapter i varje ände mellan vad det nu blir för kontakt (tele för instrument, XLR för mick) och mini-tele.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det där är en hörlursförlängning & därmed det sista du borde satsa på. Dom är gjorda för att sända ganska kraftiga signaler där det inte spelar lika stor roll om man har dålig förmåga på låg nivå.

Vad du behöver är antingen en microphonkabel eller en instrumentkabel, och en adapter i varje ände mellan vad det nu blir för kontakt (tele för instrument, XLR för mick) och mini-tele.

 

Få se om jag har förstått dig rätt.

Jag ska ansluta min mikrofon (tele 3,5mm hane) till min Canon 60D (tele 3,5mm hona).

Då kan jag använda den här: http://www.scandinavianphoto.se/produkt/1562745/scandinavianphoto-mikrofonkabel-5-meter-xlr-hona-minitele-hane

Och koppla in den i kameran, och sedan sätta en adapter mellan XLR/Tele i XLR-änden för att kunna ansluta mikrofonen.

T ex denna: http://www.scandinavianphoto.se/produkt/6819446/roede-adapter-minitele-3-5mm-hona-xlr-hane-vxlr

Länk till kommentar
Share on other sites

Jupp, det skulle jag tro! Grymt svårt att se exakt vad det är för kablar dom har på sidan iom att dom inte skriver vad det är för typ där, men den där lösningen bör funka bra :-)

 

Om du har möjlighet att ta kontakt med dom, så är det du bör kolla i första hand att det är avbalanserat samt skärmat. Sannolikheten att den med XLR inte skulle vara det är väldigt liten, men irriterande att dom inte skriver det på sidan...

Länk till kommentar
Share on other sites

Jupp, det skulle jag tro! Grymt svårt att se exakt vad det är för kablar dom har på sidan iom att dom inte skriver vad det är för typ där, men den där lösningen bör funka bra :-)

 

Om du har möjlighet att ta kontakt med dom, så är det du bör kolla i första hand att det är avbalanserat samt skärmat. Sannolikheten att den med XLR inte skulle vara det är väldigt liten, men irriterande att dom inte skriver det på sidan...

 

Avbalanserat? Menar du obalanserat?

Varför måste det vara på det sättet? Jag försökte hitta svar genom Google men det blir jag inte mycket klokare av. Det verkar som att balanserade kablar är bättre?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...