Smörgåsmannen Posted February 29, 2012 Share Posted February 29, 2012 Nu är jag här igen! §e Just när jag trodde att jag var 100% säker, hade täckt alla faktorer och visste precis vilken kamera jag ville ha, trodde att allt som återstod var en enträgen väntan, så har minsann att blixten slagit ned i mig. Jag har fått en uppenbarelse. Nåja, något konstigt har hänt i alla fall. Jag har nämligen börjat skrapa runt på internet, letandes efter video-jämförelser, priser och allt möjligt skrot som rör diverse olika kameror, hit och dit, till höger och vänster. Efter en högst poetisk början, så tänker jag faktiskt, hör och häpna, komma till saken. Jag söker en kamera som jag kan filma med (uppenbarligen?). I optimalt sammanhang så ska den ha en del manuella inställningar, men den ska också gå att placera i händerna på värsta tänkbara amatör, och ändå få ett "användbart" resultat. Ett auto-läge som fungerar är alltså ganska essentiellt. Kvaliteten på vad som kommer ur den ska vara konkurrenskraftigt, foto såväl som video, och den ska gärna kunna spela in i 1080/(60)50p, men jag kan såklart kompensera! Jag har ganska bra koll på "fakta-marknaden" och man kan nästan ifrågasätta varför jag skriver den här tråden, men jag söker nog mest personlig erfarenhet, som har varit inne och petat på kameror som någorlunda matchar min kriterier. På pappret så vet jag att de finns, och det ska också sägas att jag inte är kräsen. Jag kan tänka mig allt ifrån en kompakt-kamera, en DSLR, till en videokamera, sistnämnda dock endast om den verkligen är rå-duktig på det den gör, i förhållande till priset. För mig kan det vara bekvämt att lägga ut 5000 kr på en kamera. Den ska inte heta 550D eller 600D, för jag vet att jag inte finner det jag vill ha där. Det har sagts åtskilliga gånger att dessa två är till för att skjuta "arrangerat". Jag vill alltså kunna filma helt handhållet, utan något av vad stativ heter (även om jag såklart har tillgång till det). Ett till litet "krav" är att jag ska kunna filma i mörker, det är den riktigt "stora" anledningen att jag ens byter. manuell fokus är även det ett måste. Jag tror jag har täckt allt, jag måste verka kräsen. Och att få detta för 5000 kr, ja, nä, det går ju inte. Eller? Hursom, så är jag villig att kompensera, som sagt. Men när det kommer till bra stabilisering och AF, samt möjlighet till MF, så viker jag mig inte. Det ska finnas. Nämnas ska också att jag har några kandidater, för att underlätta lite för er till vad jag satsar på. Kanske har ni också känt på dessa och kan dela med er av lite erfarenheter. All info här under avser video om inget annat anges. Sony Alpha a35: Har allt jag vill ha på alla sätt och vis, förutom att enda manuella inställningen som finns är "exponering", vilket inte heller anges i ISO, utan snarare på en lite skala bara. Den är fö. också ur lager pga. Thailand-katastrofen i höstas. Sony Alpha a55: Över budget, i övrigt jämställd med a35. Panasonic Lumix G3: Vet inte mycket om denna. Men OM det finns manuella inställningar, samt att det går att få dit ett m42-objektiv på något sätt, så känns detta som en bra kandidat. Går det? Sony NEX 5-n: Den har med handen på hjärtat ALLT. Men den är lite väl liten och jag tycker inte proportionerna verkar helt hemma (jag menar ett så stort objektiv på den där lilla, det känns inte som om vikten kommer vara direkt balanserad). Den saknar också sökare, något jag emellertid kan leva med om jag på något sätt lyckas övertyga mig om att detta är rätt väg att gå. Sony HX9v: En kamera jag helst undviker, men det känns som en lämplig sista utväg att gå, som en slags brygga mellan idag och framtiden, om jag absolut inte skulle träffa på en kamera som har så mycket som möjligt av det jag vill ha. Sony HX100v: En kamera jag vet lite för mycket om. Den är enkel, den har absolut inget av vad manuella inställningar heter, förutom fokus då. Den ska även ha scen-lägen video. Frågan är väl kanske om den kan slåss med (även enklare) DSLR i foto-regionen, just detta känns väldigt ovisst. Nikon J1: En kamera jag vet väldigt lite om, men som verkar ha rätt bra kvalitet på det som kommer ur den. Den är dessutom rejält under budget, samt så klarar den att filma i 1080/60p. ----------- Som ni ser så domineras mitt urval av Sony-kameror. De har funktionaliteten jag söker (dock knapphändigt med sådana på lager för tillfället, och om så, knappast för ordinarie sälj-pris), samt att de lyckas hålla relativt "klar" bild i förhållande till pris, så att säga. Sedan är Sony också det märke jag har bäst koll på. Finns det verkligen inga som konkurrerar med dem i den divisionen? Allt från kompaktisar och micro 4/3 till fullskaliga hus är alltså välkommet, det är snarare funktionaliteten i sig jag söker. Framtida kameror? Ja, kommer det några inom en snart framtid, som kan tänkas matcha? Fujifilm HS30EXR står ju bakom knuten, men av vad jag hört från den så ska videoläget kännas väldigt påtvingat, alltså inget du köper för att filma med om du har huvudet på rätt plats. Som vanligt har jag inkluderat en del information i min tråd, så det kan vara till hjälp för vissa, av samma sällsynta art filmare, som mig. Jag har också insett att långtifrån alla vill läsa "det där", så nedan följer en sammanfattning. Sammanfattning En kamera för under 5000 kr av valfri sort som klarar att filma i mörker, har åtminstone manuell fokus, och ett vettigt autoläge (bra AF, samt stabilisering - gärna i huset, inget absolut måste dock) är vad som sökes. Då tackar jag för mig, följdfrågor, ifrågasättningar osv är såklart välkomna!:birp 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts