Gå till innehåll

Olika frågor angående att göra en långfilm


daiced

Recommended Posts

Hej jag heter Daniel och jag jobbar på ett inofficiellt produktionsbolag som heter Dj Pictures. för tillfället så gör vi en film som heter "Lutningen" och jag har en antal frågor:

Vi har fått en viss summa från Helsingborgs kommun men den räcker inte till. Vi har försökt att få sponsorer men vi har bara fått en massa nej. Hur ska vi göra?

 

Hur gör man med skriftligt avtal för skådespelare. finns det någon mall?

 

Vi behöver vapenliknande saker, vad bör vi använda?

 

Tack i förhand till alla som tar sin tid för att läsa eller svara på detta :9

Länk till kommentar
Share on other sites

1. Fråga kommunen, de borde ha en mall för det du vill ha.

 

2. Det står i manuset, om inte så kan du bara fråga manusförfattaren så får ni bestämma från där.

 

 

:i

 

1. tack det ska jag försöka

2. jag vet viklka typer men jag menar soft air gun replikor och var kan man köpa dem?

Länk till kommentar
Share on other sites

...

Hur gör man med skriftligt avtal för skådespelare. finns det någon mall?

 

Vi behöver vapenliknande saker, vad bör vi använda?

 

Tack i förhand till alla som tar sin tid för att läsa eller svara på detta :9

 

Det finns inget krav på hur mall eller kontrakt skall se ut. Men för att vara säker på att man får med de punkter som är "bra" för ens egna säkerhet så bör man titta på eller använda andras mallar.

 

http://kino-eye.com/docs/dvb/DVB-release-forms-v2.pdf

http://www.britspotting.de/seminars/docs/actors_contract.pdf

http://www.nostalgicstudios.com/pdfs/ACTOR_AGREEMENT_PAN.pdf

Här finns allt kring kontrakt om man vill betala: Independent Filmmaker Contracts for Film Producers, Directors, Actors, Investors and Writers

 

Svenskt främst för stillbild men passar ofta rörligt också

Avtalsmallar | SFF

 

Airsoft-vapen är lämpliga som filmvapen (om ni har åldern inne). Se till att underrätta Polisen om ni ska springa omkring med dem på allmän plats där chansen är stor att det finns andra människor.

Airsoft Gun - Nordrunan Import & Event

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...

Ang. Sponsring: Det lättaste är att försöka få sponsring i form av mat, inspelningsplatser, rekvisita o.s.v. Att få rena pengar är svårare. Försök ha något att visa upp när du kontaktar företagen. Kan vara att du har en video med skådespelaren som spelar huvudrollen eller att spela in en "promo-video" med olika ingredienser av filmen för att på ett lättare sätt kunna beskriva vad det är ni vill göra. Ni kan ex. i videon säga att ni vill ha ett foto som påminner mycket om Snabba Cash och en intrig som påminner om Låt den rätte komma in och sen visa korta klipp från filmerna. Ex. så jobbade Anders Nilsson på detta sättet när de skulle få finansiering för Noll Tolerans. Inom större projekt har man alltid också så kallade produktionsdokument där man har med pitch, kalkyl, visioner o.s.v.

 

Försök också definiera vart filmen kommer att visas och på vilka sätt företaget kommer exponeras. Kan vara på hemsidan, i facebook-gruppen, i eftertexten..... Att säga att projektet är ideellt kan också vara ett argument för att de går in med resurser. Företag överlag är väldigt hjälpsamma. Vi filmade på ett spa förra sommaren. Vi var 16 pers på plats och vi tog upp stora ytor hos dem. Utöver att vi fick låna lokalerna gratis blev vi också bjudna på lunch allihopa. Vad har de att vinna på det? Marknadsföring som inte går att köpa för pengar i form av word-of-mouth när dessa 16 pers säger till sina vänner hur nöjda de var med företaget.

 

För inspiration

Läs om novellfilmen Estrid som jag producerade där vi totalt haft en halv miljon i sponsring (ej pengar). EstridFilmen.se - En film om Estrid Ericsons liv

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...