Gå till innehåll

Uppgradera datorn


opettersson

Recommended Posts

Hej!

Jag sitter med en relativt gammal dator (ca 2 år) och har börjat redigera med Premiere Pro, och det segar rejält!

När jag köpte den så sa jag att den skulle användas till videoredigering, så dom byggde den efter det...

Är inte helt "bra" på datorer och vad som behövs till vad, men jag ställer frågan i alla fall:

Nu undrar jag om det skulle räcka med att endast uppgradera RAM-minnet som nu är på 3 gb eller måste man byta processor m.m. också?

 

MVH opettersson

Länk till kommentar
Share on other sites

För att få bra hjälp med en sådan här fråga måste man ge mer information.

Vad redigerar du för format? Alt. vilken kamera använder du?

Vilken version av redigeringsprogram har du?

Vilket operativsystem?

Vilken processor?

Vad är slutmålet med materialet?

 

3GB RAM är lågt oavsett.

Länk till kommentar
Share on other sites

För att få bra hjälp med en sådan här fråga måste man ge mer information.

Vad redigerar du för format? Alt. vilken kamera använder du?

Vilken version av redigeringsprogram har du?

Vilket operativsystem?

Vilken processor?

Vad är slutmålet med materialet?

 

3GB RAM är lågt oavsett.

 

Joo, det är klart att all fakta måste finnas! Kollar när jag kommer hem ikväll! Men tack för svaret :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

För att få bra hjälp med en sådan här fråga måste man ge mer information.

Vad redigerar du för format? Alt. vilken kamera använder du?

Vilken version av redigeringsprogram har du?

Vilket operativsystem?

Vilken processor?

Vad är slutmålet med materialet?

 

3GB RAM är lågt oavsett.

 

Kollat lite nu:

Jag ska redigera film-material från Nikon 7000D i Premiere Pro CS4 och prestandan i datorn är:

Windows Vista 32-bitar

Processor Intel® Core™2 Quad CPU Q8200 @ 2.33GHz

Minne (RAM) 3,00 GB

Grafik ATI Radeon HD 4300/4500 Series

 

När jag ska förhandsgranska det jag redigerat i Premiere så hackar det duktigt...

Går det att pimpa datorn eller är det bara att köpa nytt? Förslag mottages tacksamt

Länk till kommentar
Share on other sites

Hackandet beror nog mer på filformatet och mjukvaran än datorn men 3Gb ram är för lite för DSLR-redigerande. 7000D-filerna är dessutom trögspelade som bara den.

 

Hur du än gör kommer dock inte CS4 att spela upp 7000D-filer särskilt bra. Det kräver i princip en uppgradering till CS5 eller 5.5 som är optimerat för DSLR/h.264 media (och dessutom att du ändrar filändelsen från .mov till .mpeg). Du skulle iofs kunna testa med filändelsetricket med CS4, men jag tvivlar på att det skulle fungera så bra ändå...

 

Optimal uppgradering är:

Uppgradering av Premiere Pro till CS5/5.5

Uppgradering/byte till 64-bitars version av Vista (ett krav för CS5/5.5).

Mer minne, minst 4 helst 6 eller 8 Gb.

 

Option för CS5/5.5:

Byte av grafikkort till ett CUDA-kapabelt grafikkort från nVidia = Realtidseffekter.

 

Billigare alternativ är att transkodera materialet till något annat format som är mer lättspelat, ex GoPro/Cineform (en specialcodec som kostar pengar) eller en billigare (men sämre) Motion JPEG codec från Blackmagic Design (som ingår i deras drivrutiner för Videokort).

 

Du kan också - som första alternativ faktiskt - testa att konvertera till P2-codec eller MPEG2 (ingår i CS4). Borde fungera att dra in dem i Adobe Media Encoder och välja ex P2 1080 som filformat.

 

//Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack Max_H!!! Funkade riktigt bra med att konvertera klippen både till P2 och MPEG2.

Gick inte att ändra filändelsen rakt upp och ner - "Unsupported format or damage file" när jag skulle importera i Premiere Pro CS4.

En följdfråga: Tappar man i kvalitet när man konverterar till MPEG2? Alltså att det syns när den endast ska visas på webben....

 

/OP

Länk till kommentar
Share on other sites

Du förlorar lite - helt klart (där är Cineform bättre). Men prova att gå "hela vägen" med några filmer och se om du är ok med förlusten.

 

För P2 kan du inte påverka kvaliteten, som främst är upplösningsmässig (från 1920 x 1080 till 1440 x 1080 om det är "Full HD" du filmar i).

För MPEG2 kan du testa att öka bitraten och därmed få en mindre kvalitetsförlust, men större filer.

 

Misstänkte Unsupported Format, CS4 "fattar inte" vad h.264 i en MPEG-container är...

 

//Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...