Mickels Posted February 1, 2005 Share Posted February 1, 2005 Varför vill alla att DV ska likna film egentligen, jag har försökt med lite olika program, men har funderat över varför jag gör det? Vad jag vet så har hittils ingen proffessionell biofilm som spelats in digitalt försökt att göra om till filmkänsla. Det enda som liknar film i såna fall är progressiv videofilmning. Men det är ju för överföring till 35film man gör detta, men DVDsläppet är filmremsan i alla fall inte inskanndad. Vissa filmer som inte filmas progressivt får man ju deinterlaca, ta bort en delbild för att få hela bilder. Annars skulle de se väldigt konstigt ut på biografen. Men de svenska filmer jag har sett som spelats in digitalt är har inte gjorts om till filmliknelser vid DVD och VHS-släppet. Men ingen har hittils ragerat på att det inte liknar film. Men jag tycker tredje vågen liknar film på nåt sett endå fast man inte haft dyra program. De jag vill komma till är belysningen som avgör hur bra det blir. Det enda jag gör nu med mina filmer är att ta bort en delbild för stroben skull, vilket jag tycker ser mjukare ut. Men att lägga ännu mer tid på att likna film, tycker jag är lite slöseri med tid. Jag kan tycka att det ser ganska snyggt ut med tex magic bullet, det är väldigt bra. Har sett på andras filmer och nån länk här på forumet. Det ser bra ut, men en hake är att färgerna försvinner och bilden blir lite oskarp, en försämrad upplösning. Eller för mjukt att det inte går att ha skarpa som kanske tillför i historien. Belysning gör mycket. Link to comment Share on other sites More sharing options...
orange Posted February 1, 2005 Share Posted February 1, 2005 Stänger tråden och hänvisar istället till http://www.voodoofilm.org/forum/showthread.php?t=1198 /Orange Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts