Jump to content

problem med ljud och bild vid Mediakodning från CS5,5

Tomas film

Recommended Posts

Hej!

Vore tacksam för hjälp med inställningar vid export till media i CS 5.5

Har filmat i SD och fört in även HD material från Go Pro kamera.

När filmen är färdigredigerad fungerar den perfekt på tidslinjen i premier lika så om om jag exportar i avi-format.

Jag har öppnat export settings och allt ser rätt ut dvs. det är bock i både ruta för ljud och bild.

Problemen kommer när jag exporterar till quick-time, då blir det ingen bild men väl ljud i win 7 mediauppspelaren.

När jag exporterar till Mpg2 DVD blir det bild men inte ljud dvs. tvärt om.

Tacksam för hjälp då jag måste skicka projektet omgående.

Mvh

Tomas

Tack för fantastiskt snabbt sva.r

Jag prova att ändra i multiplex för Mpeg 2 DVD men tyvärr genererar detta endast 2 olika filer i min mapp med formatet XMPSES och XMP och jag förstår inte alls.

Codec i video settings för QT är ställt till DV 25 PAL,

i Mpeg 2 DVD står det main concept video och vid inställning i Microsoft AVI står det DV PAL.

Jag har kanske svårt för att förstå men detta är vad jag kan se.

Mvh

Tomas

Tack så väldigt mycket Max.

Ni är så hjälpsamma.

Nu har jag fått rätt på det mesta, jag får nu bild och ljud i MPEG2 och Quick Time och PP2 spelar filen rätt.

Dock visar Qick Time spelaren bild i 4:3 format fast jag har export settings inställd i 16:9, om filen är fel eller om spelaren inte visar rätt vet jag inte.

MPEG 2 spelar i 16:9.

Bästa hälsningar

Tomas

QuickTime brukar visa bilden i square pixels (pixlarna är helt kvadratiska) så det är som du misstänkte, QuickTime visar filen fel. Bör påpekas att QuickTime inte är det enda program som missar dylik tolkning och således kan det vara bra att veta om att man i vissa fall får tvinga programmet i fråga att tolka videon i korrekt aspect ratio (bildförhållande d.v.s. pixlarnas form). Faktum är att PAL eller NTSC etc i 4:3 inte är square pixels heller.

Lycka till, mvh /Pontus w

Tackar Pontus

Vad skulle man gjort utan Er.

Det är ju så frustrerande när man som amatör sitter och kolla alla manualer och provar alla inställningar i dessa program och det inte visas rätt.

Det känns bra att Quicktime filen tydligen är rätt skapad men hur tvingar man Quicktime-spelaren att visa rätt bildformat?

Kanske en mindre viktig funktion, men det vore bra att veta så jag kan kolla när jag skickar en qt-fil som andra skall redigera in i film.

Bästa hälsningar

Tomas

De flesta redigeringsprogram fattar det (eller så kan man ändra detta i programmet).

Men du kan gå in i Movie Properties och ändra - detta kräver dock Quicktime Pro.

QT Player 10 (Mac) gör rätt direkt.

I VLC kan du trycka "A" ett par gånger tills det blir rätt.

//Max