Gå till innehåll

Sony Nex-7 eller VG20 till dokumentärfilm


susieQ

Recommended Posts

Hejsan,

 

Vad är det egentligen för skillnader (utöver utseende) på en Nex-7 och en VG20 från en filmsynvinkel? Vi vill spela in en dokumentär på resande fot, som ett hobbyprojekt.

 

Jag förstår att den inbyggda mikrofonen i Nex-7 inte kan mäta sig med den i VG20, men Nex-7 har ju stöd för extern mic, så jag tänkte man kunde komplettera med något av högre kvalitet. Jag förstår också att VG20 har en bättre ergonomi för filmning, pga sin storlek.

 

Är det något med autofokusen, eller vad finns är det egentligen för skillnader mellan dessa två kameror?

 

Tacksam för vägledning inom detta!

 

Fredrik

Länk till kommentar
Share on other sites

NEX-5N är ju ett alternativ om man vill ha något ännu mer lågbudget och som inte skrämmer någon. Men ergonomin blir usel på en sån liten kamera när desutom man hänger på en större zoom och lite tillbehör.

 

Du kanske inte vill ha andra tips men jag skulle titta på GH2 när den numera kommer med 25p. Som dokumentärkamera så är nog annars den lite dyrare Canon XF100 ett säkrare kort än VG20 fast då har den också mindre sensor (lättare att fokusera).

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...