Gå till innehåll

flytta mellan realitet och fiktion. hur?


StrikerLee

Recommended Posts

hej, sitter och förbereder att skriva en kortfilm jag hoppas en vacker dag innan 2013 att spela in, men har några frågor jag hoppas kan svaras på.

 

Hur ska jag på manus visa att min karaktär befinner sig i verkligheten och när han befinner sig i sin fantasivärld?

Vet att man i vissa andra filmer har visuellt gjort en förändring i färg, antingen att visa scener i svart och vitt, eller att göra färgerna starkare för att tydligt visa

att man inte befinner sig i nutid.

 

är detta ett manus jag ska skriva så endast jag förstår, eller hur ska jag göra?

 

 

 

 

förlåt för min dåliga svenska ( mitt tredje språk )

Länk till kommentar
Share on other sites

Beror på.

 

Är det meningen att publiken ska direkt kunna särskilja mellan fantasiscenerna och verklighetsscenerna? I så fall borde det helt enkelt räcka med en extra parentes vid scenhuvudet (ex: Int. Mitt Rum -Natt (Dröm), Ext. Skolan - Dag (Verklighet) )

 

Om det är meningen att publiken inte ska kunna särskilja så undrar jag med hur man gör, faktiskt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Men de ska kunna se skillnaden, alltså?

 

Då låter det mer som ett jobb för regissören att bestämma hur han ska förmedla det visuellt. Om du har något specifikt du vill förmedla som drömscenerna präglas av kan du skriva in det i en paragraf i början på första drömscenen och sedan bara låta det vara, exempelvis: "Det är mörkt och rökigt i rummet. Denna dimmiga atmosfär präglar drömscenerna även hädanefter".

 

Så slipper du konstant upprepa dig för varje gång du byter till en drömscen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...