Gå till innehåll

DVD menyer i encore, problem!


Lukas

Recommended Posts

Hejsan alla!

När jag lägger in "buttons" i encore i en meny så blir själva "klickytan" ovanför knappen. Vet någon vad felet kan vara? Detta blir ett stort problem då jag har knappar i en stapel och den understa knappen "klickyta" hamnar längre upp på en annan knapp.

 

Väldigt tacksam för svar!

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag är lite osäker på om jag förstod ditt problem rätt eller om jag missuppfattade det men om jag förstår din fråga rätt så tror att du av misstag använt Direct Select Tool istället för Selection Tool och därför flyttat på ett av lagren istället för alla lagren i knapparna och därför av misstag "ökat" storleken på "klickytan".

 

Du kan ju trycka Ctrl+7 för att aktivera Show Button Ruoting. Då ser du var mitten i dina knappar sitter och kan kanske få en överblick på det hela. För att sedan ändra strorlek på "klickytan" måste du trycka Ctrl+7 för att av-aktivera Show Button Ruoting. Är knapparna små är dock detta tips inte så användbart, detta funkar bäst på lite större knappar.

 

Verktygen Direct Select Tool och Selection Tool jag pratar om hittar du på Tools Palette som i sin tur hittas under menyn Window > Tools.

 

/Roger

Länk till kommentar
Share on other sites

- Hur många knappar är det i den stapel av knappar du beskriver?

- Använder du bara knappar som finns färdiga i Encore eller har du gjort egna av bilder och/eller text eller både och?

 

Jag är dock fortfarande inne på att det är något av lagren som ligger fel eller att det klickbara lagret blir större av att tex texten på knappen innehåller å,ä, ö eller j vilket ju gör att knappen blir högre pga att ett å är högre än ett a osv.

 

Stora och små bokstäver ger också samma effekt, tex så blir ju knappen Roger högre än roger.

 

Knappen kan ju inte vara mindre än den största bokstaven. Det är alltså den högsta bokstaven som anger höjden för en knapp.

 

/Roger

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...