Jump to content

svartvitt + rött

Vivi

Recommended Posts

jag planerar att göra en kortfilm med mina kompisar och en dv-cam. det ska bli en rysare med mord och annat hemskt. temat i filmen är kampen mellan gott och ont ( hur uttjatat d än må va) och nåt slags mellanting. vi skulle vilja betona just skilnaderna mellan de olika känslorna och har därför tänkt göra den i huvudsakligen tre färger. svart, vitt och rött. rött skulle va så himla stiligt eftersom en hel del blod kommer att vara med...

hursomhelst, problemet är just det. skall man filma in det i färg och fixa färgerna efteråt, eller filma in svartvitt och sätta till rött? har testat att helt enkelt dra ner på färgerna i kameran och har fått en ganska färglös look (fast starka färger som rött syns ju, vilket vi vill). Vi kommer att filma in den i snölandskap, så inga extra färger kommer därifrån. Om man sen använder sig av endast svartvita kläder och rekvisita, behöver man alls ändra färgerna efteråt?

hoppas ni mer avancerade filmfolks kan hjälpa mig.