Gå till innehåll

Vad menar dom?


VisbyFilm

Recommended Posts

Hej!

jag går just nu i åttan och är 14 år, jag djupt intresserad av film och skapandet av filmer. Jag tänker försöka komma in på Gotlands filmgymnasium då jag är bosatt på gotland.

Jag tänkte att jag kanske skulle försöka "förbereda" mig inför filmgymnasiets material, så jag tänkte börja redigera film i samma program som dom gör till en början.

Jag går in på deras hemsida [ Filmgymnasiet Gotland ] och går in under "UTBILDNING" och sedan "UTRUSTNING" [länk: Utrustning | Filmgymnasiet Gotland ].

 

"Hos oss redigerar eleverna i AVID mot en UNITY server av samma typ som man använder på SVT"

 

Jag som inte har någon aning om vad AVID eller UNITY-server betyder eller är (jag antar väl att AVID är redigeringsprogram då... Men UNITY-server vet jag icke hur det funkar eller vad det är)!

Jag googlar på AVID och kommer in på Avid | Home där det finns nästintill oändligt med program..

Om man klickar på AVID-bilden (på gymnasiets sajt) får man bara bilden i ett större format...

 

Då frågar jag er (förhoppningsvis) erfarna användare:

Vad betyder "Hos oss redigerar eleverna i AVID mot en UNITY server av samma typ som man använder på SVT"?

Vilket AVID-program kan dom syfta på?

 

//Louie

 

Jag postade säkert i helt fel forum eller tråd....

Länk till kommentar
Share on other sites

Att skolan använder en server är någonting du inte behöver bry dig om. Det betyder bara att skolan har en låda med ett antal stora och snabba hårddiskar som är kopplad till ett nätverk. Det är inte aktuellt för någon som sitter hemma som du väl tänker göra. Det enda du behöver är en dator med två separata hårddiskar. Om den dator du har inte har plats så kan du skaffa en hygglig separat hårddisk som minst 500GB eller större och ansluta den till USB eller Firewire porten på din datorn.

 

Vad som återstår är alltså själva redigeringsprogrammet. Att skolan använder Media Composer är nog att det programmet har varit och möjligen fortfarande är det mest vanliga programmet. På senare år har det kommit flera nya professionella program som blir alltmer vanliga. Adobe Premiere CS-serien är nog det vanligaste just nu men det finns flera konkurenter.

 

Jag tycker att du skall fråga läraren på skolan om råd och kanske inte satsa privat på ett alltför professionellt program. Dessa program kan det mesta och kräver lång tid för att man skall behärska dem någorlunda. Visserligen kan du som student i en skola köpa program enligt de särskilda skolpriser som bl a Adobe har. Men det handlar ändå om åtskilliga tusenlappar.

 

Det finns enklare men ganska kompetenta program som man kan handla för ca tusen kronor. Adobe har t ex Adobe Premiere Elements som säljs för det priset och klara väldigt mycket. Det finns flera andra liknande program till rimliga priser. Just Adobe har ett paket som består av bäde Premiere Elements och Photoshop Elements som båda är mycket användbara program.

 

(OBS jag jobbar inte för Adobe!)

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

Även Sony Vegas finns ju att redigera i. Dock(!) så kraschar det rätt ofta, lider av en del ganska konstiga buggar, men(!) så är det också en av de mest smarta och logiska programmen jag använt mig av. Det är lätt för "lätt redigering", ska du göra mer avancerade saker får du dock problem. Åtminstone om du gör som jag och köpte programmet (studio-varianten, inte "pro"). Men vill du lära dig deras programvara så är det väl AVID eller Pinnacle då, som båda tillhör samma koncern och bör vara ganska likadana på många vissa, dock kan jag varken säga bu eller bä om pinnacle då jag inte använt det på över 5 år, tyckte inte riktigt om det då.

 

Premiere är enligt mig ett onödigt komplicerat program, att lägga till texter var ren vetenskap till en början och under color correction så heter flera saker annorlunda än vad de gör i t ex. photoshop. Programmet funkar dock ovanligt bra med "touchpad" om du skulle sitta vid en laptop utan mus. Slutligen kommer vi till Final Cut, kan inte säga så mycket om det heller, men jag vet att 6:an inte var helt olik Premiere, känner igen en hel del från det i Premiere CS5 som jag använder idag. FCPX, som är rätt nytt då, verkar dock rätt intressant, inte minst med tanke på priset (1,800), kommer nog skaffa mig det med tiden, då jag inte riktigt fattat tycke för Premiere, som jag alltså fått genom företaget, och inte är något jag skaffat mig på direkt eget initiativ.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...