petrichor Posted December 10, 2011 Posted December 10, 2011 Hej! Jag blir nu illa tvungen att fråga er på forumet om hjälp då jag inte hittar någon annan utväg och jag vet att man ofta får bra svar här. Jag har en 550d och jag använder den bland annat för att filma. Det finns dock en sak jag inte förstår, jag har förstått att inte alla minneskort funkar att filma med, så jag skaffade ett 32gb klass 6 som skulle funka men kameran slutar filma automatiskt efter några minuter (under 10 minuter) ibland slutar den till och med efter två minuter! Jag har formaterat minneskortet men ingenting hjälper. Jag tror inte att felet sitter i kameran för att när jag testade ett 4gb (också klass 6) kort så filmade kameran utan problem i 18 minuter (om jag minns rätt nu), och den la inte av förrän jag stoppade den. Då har jag givetvis filmat i HD båda gångerna. Finns det någon som vet varför det här händer och hur/om man kan fixa det? (Eller har tips på minneskort som funkar perfekt med Canon 550d) Tack på förhand. :) 0 Quote
StenR Posted December 12, 2011 Posted December 12, 2011 Nej klassen säger inte allt om hastigheten tyvärr. Jag har både Sandisk Extreme och Transcend klass 6 som fungerar utmärkt, skulle dock inte lita på "noname"-kort även om det står klass 6 eller 10 på dem. 0 Quote
gonefishing Posted December 12, 2011 Posted December 12, 2011 Transcend SDHC class 10 fungerar mycket bra. Jag använder magic lantern till 550d och höjer bitraten med 1,3x vilket är max för transcends kort. Så original bitrate fungerar utan problem med transcend class 6-10. 0 Quote
petrichor Posted December 13, 2011 Author Posted December 13, 2011 Tack för era svar. :) Mitt 32gb är ett Transcend klass 6, jag hade för mig att det skulle funka felfritt men det gör det tydligen inte, är därför lite förvirrad. 0 Quote
StenR Posted December 13, 2011 Posted December 13, 2011 Kanske större inte alltid är bättre. Du kanske skulle kolla hastigheten på kortet med något testprogram. Var köpte du det? Här är några andra erfarenheter: Transcend 32GB Class 6 Card can't Keep up with 1080 video on T2i - Canon Digital Photography Forums 0 Quote
petrichor Posted December 14, 2011 Author Posted December 14, 2011 Tack så mycket StenR. Läste igenom länken du skickade, men ska se om jag kan hitta något testprogram så att jag kan kolla hastigheten själv också. Jag köpte kortet från Netonnet, jag har ju andra minneskort som funkar också men de är barra klass 10 kort då, förutom ett på 4gb. Tråkigt att det blev såhär nu, får väl använda det till foto istället. :) 0 Quote
petrichor Posted December 15, 2011 Author Posted December 15, 2011 Dåligt! Men då vet man det nu i alla fall, bättre sent än aldrig. Tack :) 0 Quote
Recommended Posts