Gå till innehåll

Alien Forever


andreasingo

Recommended Posts

”Stiftelsen”, en viktig maktfaktor i Sirius solsystem, tillverkar hybrider som kan leva på mänskliga kolonier. Dessa är till hälften människor, till hälften utomjordingar. Verksamheten är förlagd på Xenon, en splittrad planet med vulkanisk aktivitet.

 

Leonide, 25 år, kommer till en rymdbas som svävar ovanför Xenon. Hon ska fylla på energiförråden men upptäcker att dessa är slut på rymdbasen. Hon blir därför tipsad av handatorn IO att ta sig ner till en energianläggning på Xenon, för att fylla på förråden. Det visar sig att energianläggningen är övergiven och inga människor finns kvar. Hon måste själv lösa energiproblemet.

 

Leonide är en lesbisk hybrid, som kommer från Telga, en fjärran planet i samma solsystem. För att uppfylla en död älskarinnas sista önskan, ska hon resa till Amarosa, en utopi.

 

Leonide upptäcker en man på energianläggningen, en hybrid, som berättar en fantastisk historia om en rymdvarelse som kom till Xenon i ett isblock. Isblocket smälte och varelsen frigjordes. Den dödade flera män och försvann med arbetare i ett rymdskepp, till ett moderskepp som svävar kring planeten. Leonide och mannen, som heter Aldante, blir vänner och beslutar sig för att reparera energianläggningen. De tänker sedan skapa en privat arme av hybrider, för att döda varelsen på moderskeppet.

 

I desperation tvingas paret fly, när syrenivåerna i energianläggningen höjs till ohanterbara nivåer. En brand bryter ut på anläggningen och paret tvingas inse att varelsen återvänt via en rymdhiss som förbinder planeten med moderskeppet.

 

På moderskeppet blir paret förvånade, inga människor har hört talas om någon rymdvarelse, inte heller tror de på Aldantes historia. Leonide ber dem titta ut genom fönstren och där nere på planeten ser de energianläggningen explodera. Människorna tror att Leonide och Aldante är sabotörer, troligtvis rymdsjuka, och de försöker fängsla dem. De lyckas inte. En stund senare blir de attackerade av rymdvarelsen som blir beskjuten och flyr i parets rymdskepp. Personalen, som fortfarande inte tror på Aldantes historia (detaljer stämmer inte med vad de själva upplevt), beslutar sig för att undersöka Aldante närmare. I en regression visar det sig att Aldante kommer från Amarosa, men att denna planet är en dystopi, inte en utopi som Leonide trott. En man som heter Gregory tror att detta kan vara sant. Handdatorn IO säger att Gregory kan ha fel. Resultatet av regressioner är inte tillförlitliga. Leonide börjar rota i saken, hon går in i filer i moderskeppet, som avslöjar hur det ligger till. Amarosa är ett helvete.

 

Leonide blir förkrossad och flyr till fantasins värld.

 

Plötsligt utbryter ett larm som säger att syrenivåerna sjunker drastiskt i moderskeppet. Personalen rekommenderas att fly till moderskeppets inre, där det finns en gravitationscylinder, som ser till att det går att gå normalt. Flera dör på vägen men Leonide lyckas ta sig ner till gravitationscylindern där hon på nytt stöter på varelsen. Denna håller på att övermanna henne när Aldante dyker upp i sista stund. Varelsen dödar honom och är på väg att döda Leonide, innan hon lyckas skjuta den.

 

Leonide återställer nu syrenivåerna och beger sig upp i skeppet där det ligger döda överallt. Hon tvingas begrava de döda och finner sig snart väldigt ensam. Hon tänker på älskarinnan och deras finaste stund. En eftermiddag på ett zoo på Telga, där deras dröm väcktes till liv.

 

IO säger nu att han vill meddela något. Detta med Amarosa går inte ihop. Det verkar finnas TVÅ planeter i solsystemet vid namn Amarosa. Den ena är namngiven efter den större planeten, av okända orsaker. Så ge inte upp! Amarosa, utopin, kanske existerar, hon måste ta chansen och åka dit.

 

Leonide går ner till gravitationscylindern för att begrava Aldante när hon upptäcker att varelsen är borta. IO säger till henne att varelsen troligtvis är en självgenererande organism. Hon beger sig därför upp i skeppet där hon får idén att skapa flera hybrider, för att bekämpa varelsen.

 

Medan hybriderna skapas gör hon en fälla, som slutligen ska döda fienden.

 

Hybriderna väcks till liv och instrueras i problemet.

 

Plötsligt utbryter ett larm som säger att gravitationscylindern satts ur funktion. Leonide börjar sväva. Så börjar den sista actionsekvensen. Leonide vinner, startar upp moderskeppet och börjar resan till Amarosa.

 

THE END.

 

Det ska vara en klassisk science-fiction i samma anda som Alienfilmerna, med djup. Jag försöker skapa en genre-film som stegvis intensifieras och blir en actionskräckis på slutet. Det finns många referenser till scifi-historien, men elementen är förhoppningsvis integrerade på ett nytt sätt. Tycker ni detta fungerar eller finns det något som bör förbättras?

Länk till kommentar
Share on other sites

Fan vad ballt! :) Sådant här tycker jag är hur knepigt som helst, att skapa hela världar och med olika raser och så vidare, men jag tycker att det du skrivit är riktigt häftigt! Jag förstår inte riktigt varför de bestämmer sig för att skapa en armé bara sådär, men det förklaras säkert bättre i ett färdigt manus, just nu kändes det hela lite förhastat bara. Men förövrigt så tycker jag att det lät hur coolt som helst och ser fram emot ett manus i framtiden! Om du inte postar det här så får du gärna maila det till mig! :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Fan vad ballt! :) Sådant här tycker jag är hur knepigt som helst, att skapa hela världar och med olika raser och så vidare, men jag tycker att det du skrivit är riktigt häftigt! Jag förstår inte riktigt varför de bestämmer sig för att skapa en armé bara sådär, men det förklaras säkert bättre i ett färdigt manus, just nu kändes det hela lite förhastat bara. Men förövrigt så tycker jag att det lät hur coolt som helst och ser fram emot ett manus i framtiden! Om du inte postar det här så får du gärna maila det till mig! :)

 

Tack för berömmet! :)

 

De behöver armen för att ha chans att döda varelsen, som är fruktansvärd. Anledningen till att de kan skapa armen så fort är för att anläggningen har de förutsättningarna. Stiftelsen skapar ju normalt sätt hybrider här, som skickas iväg till de olika planeterna.

 

Okej. Ska lägga det på minnet. Just nu ligger jag på sida 17 i manuset, men en stor del av filmen är ännu inte klar. Jag kommer troligtvis att posta det här i framtiden. Jag är bara lite rädd att några ska sno mina idéer, men postar jag det inte här, så skickar jag det till dig för läsning. =)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...