Gå till innehåll

Panasonic HDC SD900/Canon HF S30


dragspel12

Recommended Posts

Hej

 

Har ställt frågan tidigare men ingen har hört av sig så jag försöker igen. Skall byta ut min gamla Canon XM2 och har nu "ringat in" två kameror som ser intressanta ut. Canon HF S30 samt Panasonic HDC SD900.

Har kollat på you toube och blir bara förvirrad. Panan har extremt bra bild i bra ljus, allrahelst när den filmar i 1080/50p men jag vet inte om Adobe klarar att redigera i detta format. Canon är tydligen bättre i dåligt ljus . Har också ett lancfjärrhandtag som jag tror skall passa åt canon. Fö så tror jag att Panan är lite lättare i handhavandet. Så här håller jag på och velar. Vill någon vara så snäll och tipsa lite.

 

Dragspelarn

Länk till kommentar
Share on other sites

S30 har väl en stor sensor vilket gör den mer ljuskänslig än SD900:ans tre mindre, men Panasonicen borde få bättre färgåtegivning istället. Tror Panasonic kommer med ett program som konverterar 50p till 25p (eller 50i antar jag) för största möjliga kompatibilitet. Tänk på att 50p kräver halva slutartiden också vilket reducerar ljuset. Jag skulle idag bara använda 50p för slowmotion-sekvenser och 25p för resten.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja, Panasonic skickar med ett sådant program men då undrar jag om man "tappar" mycket i kvalitet vid en sådan konvertering. Tror du att Panan också har bättre färg och skärpa även i 1080/1920i-läge pga sina 3 sensorer?

Tror du att skillnaden på ljuskänslighet på dessa kameror är så stor att det skulle avgöra ett köp? Canon skall kunna filma godtagbart i 0,3 lux och Panan i 1,3 lux. Svårt att veta hur stor skillnaden är i praktiken.Jag filmar mycket i skog och mark och där är det är ju inte alltid bra ljus.

 

Dragspelarn

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...