Metapher Postad 25 november 2011 Postad 25 november 2011 Jag har gjort lite filmer och så men är på alla vis en amatör när det kommer till att hantera kameror, så jag undrar vad som vore en bra kamera för mig? Gärna en kamera som inte bara är bra för en amatör, utan en som överlag är bra men är användarvänlig. Upp till 10.000 SEK får den kosta, gärna under. Jag har kikat lite på olika DSLR, kollade även på Panasonic HDC-HS900. Uppskattar allt ni har att komma med! 0 Citera
Jawhns Postad 27 november 2011 Postad 27 november 2011 Jag hade nog kört på en Canon 600D. På Pixmania kan du få kamerahuset och ett objektiv för 7100 kr. Tyvärr så är 60D några hundralappar för dyrt, annars hade jag kört på det :) Tycker annars att Canons DSLRs är ett bra val då man kan köra avancerat, eller stanna på en lite lägre nivå :) Perfekt för amatörer som vill göra lite snyggare filmer. 0 Citera
StenR Postad 27 november 2011 Postad 27 november 2011 Om du inte vill trassla och är nöjd med bilden från en bra videokamera så satsa på HS900. Vill du vara kreativ, tycker om att fota manuellt så kolla in 600D eller GH2. 0 Citera
Metapher Postad 27 november 2011 Författare Postad 27 november 2011 Tusen tack för båda svaren! :) Blir att kika lite till, så om någon har några andra rekommendationer så skrik till, det uppskattas! Om man skulle köpa till ett objektiv till 600D:an, vad ska man satsa på? 0 Citera
Jawhns Postad 27 november 2011 Postad 27 november 2011 Det beror lite på vad tanken är att man ska göra :) Om man vill köra en prime så brukar man börja med ett 50mm. Hyfsat billigt och bra brännvidd att börja med :) 0 Citera
Metapher Postad 27 november 2011 Författare Postad 27 november 2011 Vad det gäller HDC-HS900:an... Vet ni vad det är för filformat på det man spelar in? Läste någon recension att man behövde HD Writer AE för att lägga in filerna. Kommer man därifrån kunna få dem på datorn så man kan redigera i Premiere och liknande? Om HD Writer AE nu ens är ett måste. Låter säkert som en korkad fråga men, bäst att vara säker! 0 Citera
StenR Postad 27 november 2011 Postad 27 november 2011 Det är AVCHD men HD Writer AE verkar hjälpa till med konvertera t ex 50p till en äldre AVCHD- eller MPEG2-format som går att redigera med alla program. 0 Citera
AnjketusStudio Postad 28 november 2011 Postad 28 november 2011 Intressant tråd. Har också en liten budget. Håller på och håller på och väljer mellan HDC-HS900 eller Canon HF M41. Någon som vet skillnaderna mellan dessa. Ska spela in klubbkonsert på Fredag och behöver hitta butik som säljer båda. Har varit på Scandinavian foto men de var inte så hjälpsamma. Tänker köpa med mikrofon. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.