Gå till innehåll

interaced problem sony vegas 10


mjersen

Recommended Posts

tjena behöver lite hjälp. Blev precis klar med min senaste film men är inte helt nöjd med renderingen. Tycker det släpar efter.

Har filmat med en sony hdc-tm700 kamera 50fps och redigerat i sony vegas 10 pro..

 

har renderat ut den såhär:

HD 1080-50i (1920x1080; 25,000 fps)

mainconcept mpeg-2

 

nån som har nått tips att få den skarpare??

 

vidoen finns här:

HomeSweetHabo | Habo Locals

Länk till kommentar
Share on other sites

sony hdc-tm700? Mmmh.

 

50fps vad? 1080/50p eller 720/50p? Det borde nämligen kräva olika inställningar på hur man hanterar radsprånget ("interlace") vid omkodningen mellan p och i.

 

Jag har inte gått till djupet med detta ännu, men på rörliga delar av filmen har jag fått samma resultat som dig när jag testat Gopro-filmningar med 720/50p och ska göra om dem till 50i för att integrera med HDV-material.

Det syns tydligt på andra vagnen i detta klipp, när gula målade dekoren för en "skugga" både före och efter egentliga dekoren:

 

På "Project properties" finns ju ett val för hur man tar bort radsprång "Deinterlace method", och även om ursprungsmaterialet är inspelat utan radsprång så påverkar denna inställning även konvertering åt andra hållet. Dock har jag inte gått till djupet med hur det skiljer om källmaterialet är 1080/25p, 1080/50p eller 720/50p.

Länk till kommentar
Share on other sites

panasonic hdc-tm7000 ska det va så klart

 

hur kollar man upp om det är 1080/50p eller 720/50p?. inte min egen kamera.. man antar att man hittar det i den eller?

har testat lite olika varianter på deinterlaced mode samt progressivt och inte proggresivt men ser ingen skillnad på nått av det..

En jag känner sa att det kan vara sony vegas som inte klarar av det eller har nån slags bugg.?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...