Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Måste konvertera om en film som är i formatet 1080p NTSC till 1080i PAL.

Är till en konstvideofestival och har gjort otal försök med canopus procoder men uppfyller inte deras krav.

Undrar hur man lämpligast kan göra?

Dom verktyg jag sitter på är som sagt Canopus, samt Adobe Premiere CS5 under windows7.

Är oerhört tacksam för hjälp då det är till ett viktigt evenemang och tiden är mycket knapp.

Postad

Menar 1080p30 till 1080i50.

Gör det helst själv om det är möjligt. Festivalen har en firma som kan göra det men dom ser helst att man konverterar själv så att man blir nöjd.

Vilken mjukvara rekommenderar ni?

Postad

Rent spontant känns det väldigt konstigt att dom bara godkänner interlaced video, om det hade varit tvärtom, att dom bara godkänner progressive hade jag kanske kunnat se en anledning och hur gör dom med alla codecs som presenterar sig som interlaced men i själva verket, när du går från fält till fält för att undersöka, visar sig vara progressiv video.

Kanske frågan kan ställas en gång till till arrangörerna, att dom bara vill ha Pal kan jag bättre förstå.

Jag har gjort detta på mjukvaru basis med Avid baserade program, först Avid Liquid och nuförtiden med Media Composer, finns en 30 dagars trial av den senare.

Mina konverteringar har dock alltid varit interlaced till interlaced, Pal - Ntsc eller Ntsc - Pal och så förstås alla otaliga deinterlacningar av interlaced video till progressive kanske i samband med byte Pal - Ntsc .

Att göra det omvända, progressive till interlaced är möjligt men även om du får en codec presentation som är interlaced så bör fälten fortfarande vara lika, detta är faktiskt något som jag skall titta på en regnig dag.

Så denna sista mening för mig tillbaka till min första fråga, väntar på det svar som du får, du får gärna referera till mig.

Tomas

Postad

Håller med om att det är underligt att dom vill ha interlaced, tydligen ska dom sända det på TV så kan bero på det. Ska i vilket fall önska en tydligare förklaring av dom.

Är nytt för i år att arrangörerna vill ha det som interlaced HD. Vanligtvis brukar videofestivaler i PAL-länder vilja ha 1080/720p PAL eller DVD PAL(interlaced) vilket är enkelt att konvertera från NTSC.(bor själv i ett NTSC-land)

Att göra till 1080i50 med dom verktyg jag har sliter på hårfästet, och har då ändå hört att canopus ska vara ett av det bättre programmen för format-konvertering.

Har nu iaf efter många turer med Canopus och Premiere lyckats få ut det som 1080i50 16:9 i H.264 format.

Då man spelar upp det i VLC kan man se att övre fältet är interlaced så hoppas det håller måttet.

Tack för hjälpen Tomas.

Postad

Ok, väntar på vad dom har att säga, angående VLC så kan du inte gå från field to field där heller efter vad jag kan se och jag hittar inte heller den funktionen i PP 5,5, satte mig själv på en snabbkurs nu på morgonen, ser inte ut att vara möjligt, blir gärna rättad av dom mer PP kunniga.

Lycka till så länge

Postad

MflowFPS med MVTools i avisynth för att med hjälp av rörelsekompensation interpolera fram 50 bilder per sekund och sedan omvandlar man detta resultat till 50i.

MVTools

Nu får jag väl följdfrågan hur man gör detta, men jag använder denna funktionen så sällan så jag minns inte exakt. Vet bara att det är möjligt och att det kan bli hyfsat bra. Eventuellt kanske det är bättre att omvandla 30 fps till 150 fps och sedan bara visa var tredje bildruta så blir det 50 fps (150 är minsta gemensamma nämnare om man har 30 och 50).

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...