Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag kan inte längre öppna mitt FCP - projekt. Mot slutet, när allt nästan är klart, och det står "Preparing video for display", då fryser programmet och jag kommer inte vidare. Jag har försökt med att öppna projektet från ett "tomt" FCP, och genom att dubbelklicka på projektfilen, men med samma resultat. Jag har testat med att starta om hela datorn också. Vad beror det här på och vad kan man göra?

Posted

Låter som projektfilen är skadad. Enklast är att använda din färska backup.

Finns även program för att rädda skade projektfiler, kolla med Google.

Posted

Det lutar åt att det kan vara problem med för lite minne. Öppningsproceduren frös vid olika tillfällen beroende på minnesinställningar i programmet, och när jag drog ut den stora, externa skärmen, då nådde den nästan ända fram men inte riktigt. Jag har så mycket RAM som det går i datorn (4GB), så antingen måsta jag köpa en ny dator med mer minne eller hitta någon annan som har det. Vad som orsakade problemet, tror jag är att jag hade alldeles för många tabbar i timeline. Bland annat hela filmen (77 minuter) i tre olika varianter. Jag hade önskat att om minnet inte klarade av det, så skulle den vid starten öppna utan timeline helt och hållet.

Posted

Jag har aldrig gjort backup på projektfilen. Aldrig haft en tanke på att den kunde bli korrupt och inte skulle kunna öppnas. Jag har till och med haft den automatiska funktionen avstängd. Däremot så har jag sparat .mov filer av projektet lite då och då, och turligt nog till och med den senaste versionen som är den färdiga filmen. Så allt är inte helt förlorat, men om jag vill göra ändringar så blir det en massa onödigt jobb när jag inte kan öppna projektet. Det har lärt mig att spara projektfiler i olika versioner och olika diskar :)

Posted

Kopior av projektfiler tar så otroligt liten plats att det känns konstigt att man inte har på autosave OCH annan backup. Nåväl. Nu har du nog lärt dig något iaf. Trist när det blir så dock :/