Gå till innehåll

Billig mic?


the_ml

Recommended Posts

Behöver en (billig?) mic som jag kan använda när jag och några kompisar ska spela in en (amatör) dokumentärliknande film. Vi ska bland annat stå och prata i bild.

 

Någon som har tips på någon billigt mic som helst inte ska kosta över 600 kr? Behöver ju inte vara proffskvalitet, men iaf bättre än den micen som sitter i kameran. Och jag undrar även vart man kan köpa den...

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad är det för kamera ni använder?

Ska jag vara helt uppriktig så, för den prisklassen så förblir förmodligen kamerans mic bästa alternativet!

Du hittar förmodligen ingen schysst kondensator eller electretmick under 1000-lappen, speciellt inte med batteridrift (har sett en men den lät skit & var av den sämsta kvalitet jag sett....).

 

Oftast verkar det vara electretmickar som sitter i kamerorna (en form av kondensator, grovt beskrivet), vilket betyder att dom kan ta detaljer bra, jämfört med dynamiska, vilket kan jämföras med en omvänd högtalare där membranet producerar all ström själv för ljudet.

I den prisklassen du nu nämnt så hittar du i det närmsta bara dynamiska mickar, & dom har den största nackdelen att dom måste vara mycket närmare "offret" än dom övriga teknikerna, plus att dom av naturen har mycket sämre frekvensgång som standard.

 

Kamerans mick å andra sidan är modellerade, det vill säga utformade, med den mänskliga rösten generellt som utgångspunkt & ger i alla fall för det mesta hygglig tydlighet, plus att dom i de flesta fall har lika stor tydlighet en bra bit bort.

Misstolka mig inte, dom är inte ett professionellt alternativ undantaget vissa ljud om den är bra nog (tagit hyggliga atmosfärljud med en PD-150 & -170 bland annat), men för en ren amatörproduktion i den prisklassen så kan dom förmodligen göra jobbet bäst för er :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Så länge man håller loggen till ljudet tydlig så är det inget större problem skulle jag påstå!

Det går inte att föra över tidskoderna via vanlig S/PDIF eller AES/EBU, i vart fall så har jag aldrig hittat stöd för det i protokollen. Måste tas via SMPTE i så fall.

För att synca upp materialet så måste man använda klappan flitigt, det är trots allt därför den uppfanns för första början!

Rydén har väldigt rätt i att man måste föra god inspelningslogg med tiderna från DAT-bandet tydligt utsatta.

Sen blir det en del micklande, men det är det värt som jag ser det :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Kameran vi kommer använda är en miniDV Sony DCR-PC8E.

 

(http://www.ciao.co.uk/Sony_Handycam_DCR_PC8E__5333164)

 

Bandspelare har jag också tänkt på, men ingen av hos har en iRiver eller något liknande. Och då behöver man väl ändå en mic? Och vad är det för skilland mellan en DATT-bandspelare och en "vanlig"-bandspelare?

 

Batteridriff i mikrofonen är nog inget måste, då står "plug in power" vid mic ingången? Men det kan kanske funka med en dynamisk mic om vi har den nära munnen när vi pratar tro?

 

Det som oroar mig mest är att vi kommer filma det mesta utomhus, och då kan det ju blåsa en hel del. Men mikrofonen som sitter i den är väl helt okej (iaf för det som vi ska göra), men vi kommer göra lite testfilmningar innan och se om det funkar. Men det är mest vinden som oroar mig, då vi ska filma i London och därför inte kommer kunna filma om allt i fall att ljudet skulle blivit av allt för taskig kvalitet...

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...