Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Schysst av dig! Preseten på MPEG2-filen var HDTV 1080p 25fps (fast så ökade jag bitraten lite).

Hur ser det ut om du jämför AVCHD-källfilen och min exporterade fil? Är färgerna mycket finare på källmaterialet om du spelar båda i VLC?

Postad

Jag får inga stora skillnader, även om dom är klart synbara. Jag kan dra över en 2 skärmdumpar på originalet och MPEG2 så som dom ser ut i min burk. Intressant är dock om du importerar den till PPro så ser den helt identisk ut i jämförelse med originalet i min burk.

Men det är en djungel. Testade klippen med export till MPEG2 och h.264 på Mac och PC och resultaten är varierande på samtliga plattformar och players...

VLC är genomgående bäst och klart bäst på Mac.

Windows Media Player på Win.

Quicktime Player sämst.

Med bäst menar jag i detta fall att den är närmast bilden i PPro.

//Max

• 1 månad senare...
Postad

Problemet kvarstår, har inte hittat något lösning på det. Jag har dock märkt en sak som kanske skulle kunna ge någon en ledtråd om vad som är problemet. Jag nämnde tidigare att bilden är gråaktig och det stämmer sannerligen. För i början av min film så har jag en svart bild (dvs. ingenting på tidslinjen), och eftersom det är 16:9-format så blir det svarta linjer uppe och nere när jag exporterar filen och ser på min datorskärm. Jag nämnde även tidigare att jag tyckte bilden såg mindre gråaktig ut i Media Player Classic än i VLC. Det intressanta är att detta blir extremt märkbart i början där jag bara har en svart bild. De svarta linjerna uppe och nere i bilden (pga 16:9) förblir kolsvarta i båda spelarna men medan Media Player Classic visar samma svärta i den svarta filmbilden, så blir svärtan i VLC grå i jämförelse med widescreen-linjerna.

VLC visar alltså inte den svarta bilden som svart utan mörkgrå (widescreen-linjerna är mycket tydliga) men i MPC kan man inte avskilja svärtan i bilden från widescreen-linjerna. Denna konstiga svärta påverkar alltså hela filmen. Hoppas att någon vet vad som är problemet..

Vänligen, Animarkus

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...