cazz Posted September 7, 2011 Share Posted September 7, 2011 Att köpa en gimbal till en steadicam verkar var vara omöjligt till ett lågt pris Nu undrar jag hur man kan bygga en egen om man inte har tillgång till en CNC maskin Den ska vara bra och pålitlig. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
StenR Posted September 7, 2011 Share Posted September 7, 2011 Googla på DIY steadicam gimbal, finns en massa som byggt av delar från järnaffärer (eller IKEA!) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cazz Posted September 7, 2011 Author Share Posted September 7, 2011 mm har tittat men hittar inte något bra. Plast tycker jag är för osäker Hmm IKEA? Det har jag inte hittat något om 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hummel Posted September 7, 2011 Share Posted September 7, 2011 Anledningen till att den kostar pengar är att den är komplicerad. Vad är du villig att betala för en bra och pålitlig? Jag har CNC-maskin... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cazz Posted September 8, 2011 Author Share Posted September 8, 2011 tja jag vet inte, vet inte ens vad det kostar att köpa en?? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hummel Posted September 8, 2011 Share Posted September 8, 2011 Du kanske ska ta reda på pris då? :-) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cazz Posted September 8, 2011 Author Share Posted September 8, 2011 hehe ja om det var så lätt, har ju inte ens sett på ebay vad en sådan kan kosta Men det ska ju täcka material, arbete och frakt. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hummel Posted September 8, 2011 Share Posted September 8, 2011 Då missuppfattade jag dig då du pratade om "lågt pris" i ditt första inlägg. Har du ritning på din gimbal eller vill du köpa en utan direkta önskemål om modell/storlek osv? Kameravikt? typ? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cazz Posted September 8, 2011 Author Share Posted September 8, 2011 Ingen ritning men det kan man ju fixa. Tänkte den ska klara kanske 2,2 kg fast går ju kanske även med att ta en som klarar mindre eftersom jag har en kamera på 2,2 kg och en på 540 g Typ är ju att jag ska ha ett rör till kameran, vilken storlek vet jag inte men tänkte utgå efter gimbal Typ http://www.steadyboy.com/SteadyBoy.com/Photos_files/luc30.jpg För mig vad jag kan se så är det ju själva gimbal som är det största arbete som om man vill ha det bra så måste man ha en CNC fräsmaskin 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hummel Posted September 8, 2011 Share Posted September 8, 2011 Numeriskt styrd maskin är inte ett krav, manuella maskiner har fungerat i hundratals år utan problem. CNC ger möjlighet att tillverka serier på ett enkelt sätt. Gimbalen du länkar till är en klassisk model som fungerar bra. Precisionen i den är avgörande för resultatet. Sedan ska det vara kullager av hög kvalitet. Räkna runt 500:- bara för dess 5 kullager. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cazz Posted September 9, 2011 Author Share Posted September 9, 2011 mmm något att tänka på då hur man ska göra Behöver ju inte den just nu men klart i snar framtid så :) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hummel Posted September 10, 2011 Share Posted September 10, 2011 Så hur mycket är du villig att lägga ut i kronor på en gimbal till ditt projekt? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cazz Posted September 12, 2011 Author Share Posted September 12, 2011 vet inte, ska erkänna att jag hade totalt glömt bort kullager kan vara så dyrt om det ska vara bra. Vet en komplett sett kostar ca 1500 kr plus frakt. Och när man räknar på det du skrev att kullager kostar ca 500 kr så är det ju tredjedel av priset Fast då har man inte räknat med frakt eller att det är masstillverkning så jag skissar lite på vad det kan kosta och vad material och det samt vad det kan kosta att köpa en färdig så får jag se vad det blir :) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts