Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Har fått stor passion av filmskapande och har ett tag nu brainstormat och skrivit en del synopsier (stavning?) om olika filmer jag vill skapa dock filmer jag inte kan skapa för tillfället (med tanke på budgeten). Men har beslutat mig för att göra en film nästa år som projektarbete, har redan visualiserat filmen i huvudet och vet exakt hur jag vill ha den och skriver nu på manuset. Filmen ska alltså vara en långfilm och utspelas i staden jag bor, lägger inte ner någon budget på filmen får försöka och samla ihop folk och lokaler gratis. Men nu kommer det till det viktiga har absolut ingen erfarenhet när det gäller utrustningen för en film. har sommarjobbat upp till 11 tusen och vill helst inte slösa allt. Men snälla ge mig tips på utrustning, datorprogram osv. Självklart inte för överdriven utrustning men framförallt tips på dugliga filmkameror

Tack på förhand

Postad

En långfilm med kvalitet utan större budget blir väldigt svårt. Om jag vore du så skulle jag hellre satsa på att göra en riktigt, riktigt bra kortfilm. För det andra vill jag tipsa dig om att köpa videokamera istället för filmkamera då det blir mycket billigare. Lightworks är ett gratis redigeringsprogram om du kör windows eller linux.

Postad

Mja egentligen det ända jag behöver lägga ner pengar på är just kameran, men vad är priset för en filmkamera egentligen är det 50 000 är kan man få runt 10 000 och hur bra är en videokamera, ursäkta är väldigt amatör när det kommer till själva utrustningen.

Postad

mitt tips är att inte göra allt själv, utan försök hitta medarbetare med egen utrustning! det blir bättre resultat om du har personer som kan hantera utrustningen. lycka till! :)

Postad
Mja egentligen det ända jag behöver lägga ner pengar på är just kameran, men vad är priset för en filmkamera egentligen är det 50 000 är kan man få runt 10 000 och hur bra är en videokamera, ursäkta är väldigt amatör när det kommer till själva utrustningen.

Med filmkamera får du riktigt stora merkostnader för film, framkallning och så. Har du inte erfarenhet så blir hela arbetssättet också svårare. En videokamera kan vara hur bra som helst, det finns allt från DV-kameror till RED-kameror och Arri Alexa osv.

Med en videokamera har du fördelen att du själv kan föra över materialet till dator för redigering.

Postad

Nångång måste vara den första :), men tack för tipsen om videokamerorna ska kolla upp det. Sen undrade jag med:

1. Har hört att man kan hyra riktigt bra filmkameror för billigt pris kan det vara något?

2. Får man mycket/bra hjälp på en elektronik affär eller vill det bara försöka sälja på bästa sett?

Postad
Nångång måste vara den första :), men tack för tipsen om videokamerorna ska kolla upp det. Sen undrade jag med:

1. Har hört att man kan hyra riktigt bra filmkameror för billigt pris kan det vara något?

2. Får man mycket/bra hjälp på en elektronik affär eller vill det bara försöka sälja på bästa sett?

Filmkamera kommer du inte kunna hyra särskilt billigt. Kameraten AB är ett exempel på en firma som hyr ut filmkameror.

Elektronikaffärer säljer konsumentvideokameror. Om du inte vill spela in på film och inte känner att du behöver alla manuella inställningar eller dylikt så kan du nog hitta något dugligt på en elektronikaffär.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...